Goedenavond, het is 18:14
op zaterdag 23 september 2017
In Hardenberg is het nu 16,8 °C
Wind 0.0 km/u uit het westnoordwesten
De luchtvochtigheid is 61 %
De luchtdruk is 1.023,6 hpa
Het heeft vandaag 0,2 mm geregend

Meteo
Hardenberg

Hardenberg

Nieuws uit de gemeente Hardenberg

22-9-2017 17:02

Denk mee over het feestjaar van de Ommerschans

2018 Wordt het Jaar van de Ommerschans. Daarom nodigen het burgerinitiatief 'Jaar van de Ommerschans' en Vereniging de Ommerschans u uit om mee te denken over activiteiten en producten in het thema van de kolonie Ommerschans.


Volgend jaar is het tweehonderd jaar geleden dat de Maatschappij van Weldadigheid opgericht is ter bestrijding van armoede en ter opvoeding van 'luilevenden'. Bedelaars, paupers en wezen uit de Nederlanden werden onder andere naar Ommerschans gestuurd.


Samen met de andere koloniën van Weldadigheid Frederiksoord, Willemsoord, Wilhelminaoord, Veenhuizen, Wortel (België) en Merksplas (België) hoopt Ommerschans in 2018 te worden benoemd tot UNESCO Werelderfgoed.


Seizoen vol evenementen
Om meer bekendheid te geven aan het 200-jarig bestaan van de Koloniën van Weldadigheid, de voorloper van ons huidige sociale stelsel, nodigen het burgerinitiatief 'Jaar van de Ommerschans' en Vereniging de Ommerschans u uit om mee te denken wat u kunt doen: zelfstandig of met uw organisatie, bedrijf, sportclub, vereniging, clubje in het teken van dit bijzondere jaar. Het gaat niet om één dag, maar om een seizoen vol evenementen en mooie producten.


Met uw ideeën kunt u contact opnemen met Frits Welink, contactpersoon voor het Jaar van de Ommerschans. Hij werkt daarbij nauw samen met de Vereniging de Ommerschans en de gemeenten Hardenberg en Ommen. Welink is te bereiken via het telefoonnummer 06 218 479 17, of het e-mailadres info@fritswelink.nl.

Meer informatie?
Op dinsdag 3 oktober wordt een informatieavond gehouden in het gemeentehuis van Hardenberg. Twee dagen later is er op donderdag 5 oktober een informatieavond in het gemeentehuis van Ommen. De bijeenkomsten op beide avonden starten om 19.30 uur. De inloop is vanaf 19.00 uur. Van te voren aanmelden is gewenst. Zie voor meer informatie de uitnodiging (PDF, 374 kB).


22-9-2017 16:37

Nominaties bekend voor Starter en Ondernemer van het Jaar 2017

De genomineerden voor de verkiezing van Starter en Ondernemer van het Jaar 2017 zijn bekend. Voor beide categorieën zijn drie bedrijven genomineerd. De winnaars worden bekendgemaakt op vrijdag 17 november 2017.


De verkiezing Starter en Ondernemer van het Jaar 2017 wordt georganiseerd door het Startershuis DOEN! en het Ondernemershuis voor het Vechtdal. Dit jaar werden veel goede bedrijven uit de regio Vechtdal aangedragen voor de prijs zag Stendert de Vries van het Ondernemershuis voor het Vechtdal. "We waren verbaasd over de vele en goede aanmeldingen die wij ontvingen", aldus De Vries.
"Vooral ook mooi om te zien dat de ondernemers uit de hele regio komen en ook uit verschillende sectoren. Dit bevestigt weer dat het Vechtdal veel mooie en goede ondernemingen heeft."

Onafhankelijke jury
Een onafhankelijke jury heeft uit de aanmeldingen een keuze gemaakt en na lang beraad uiteindelijk drie genomineerden voor Starter van het Jaar en drie genomineerden voor Ondernemer van het Jaar gekozen.


Peter Zwartscholten van Startershuis DOEN! bevestigt dat het geen gemakkelijke keuze was voor de jury. "De achtergrond en ontwikkelingen van de bedrijven zijn erg verschillend. Ook qua omvang en sector. Dit maakt een keuze lastig", vertelt Zwartscholten.
Genomineerden
De genomineerden voor de verkiezing van Ondernemer van het Jaar zijn:

  • Transcope uit Dedemsvaart
  • Puur Vechtdal uit Ommen
  • Wilpe B.V. uit Hardenberg

De genomineerden voor de verkiezing van Starter van het Jaar zijn:


  • WA Verlichting uit Ommen
  • Veteris uit Dedemsvaart
  • Kymco Enjoy uit Hardenberg

Op 17 november 2017 worden, op de Dag van de Ondernemer, de winnaars bekend gemaakt. Deze bedrijven zijn automatisch ook genomineerd voor de verkiezing van Starter en Ondernemer van het Jaar van de regio Zwolle.


22-9-2017 11:50

Opening expositie Jan Kremer in gemeentehuis Hardenberg

Schilderijen van de Hardenbergse kunstenaar Jan Kremer zijn van 29 september tot en met 24 januari 2018 te zien in het bedrijfsrestaurant van het gemeentehuis van Hardenberg. De expositie is te bezichtigen tijdens openingstijden van het gemeentehuis.


Jan Kremer begon zo’n vier jaar geleden eigenlijk min of meer toevallig met schilderen. Zoals hij zelf zegt 'niet gehinderd door enige kennis', maar gewoon omdat het hem iets leek dat leuk was om te doen.
In de loop van de jaren daarna leerde hij steeds meer; waar je op moet letten bij het maken van een schilderij, hoe je moet kijken en ook waar je naar moet kijken tijdens het schilderen.
Ontwikkeling
Hij kreeg schilderles van Lorette Hommels in het atelier van Joke Waterink op 'Erve ’t Hacht'. Ook Wil van der Linden, Margareth van Oosterwijk en Louise Bramer hielpen Jan op weg in zijn ontwikkeling als schilder.
Jan Kremer schildert voor zijn plezier. Vaste thema's heeft hij niet; als hij iets ziet dat hij mooi vindt, probeert hij het vast te leggen op het doek. Hij kan hierin zijn gevoel kwijt en geniet daar heel erg van. De schilderijen van Jan Kremer zijn tot en met 24 januari 2018 te zien in het bedrijfsrestaurant in het Hardenbergse gemeentehuis.

Lokale kunstenaars
In 2013 deed de gemeente Hardenberg de oproep aan lokale kunstenaars om zich in te schrijven voor een expositie in het gemeentehuis. Op deze oproep zijn meer dan twintig reacties gekomen. De kunstwerken komen te hangen in het bedrijfsrestaurant. Dit gedeelte van het gemeentehuis is voor iedereen toegankelijk.

De expositie duurt steeds ongeveer drie maanden. De kunstcommissie beoordeelt de expositieaanvragen. Hierbij streeft de commissie naar kwaliteit en diversiteit.


22-9-2017 11:38

Woonevent Hardenberg op 5 oktober

Belangstellenden voor een kavel of nieuwbouwwoning in Marslanden of Hardenberg centrum zijn donderdag 5 oktober tussen 16.00 en 20.00 uur welkom tijdens het Woonevent Hardenberg. Tijdens dit woonevent in het gemeentehuis van Hardenberg start de gemeente met de inschrijving voor een kavel in de Hardenbergse wijk Marslanden.


De gemeente Hardenberg organiseert het Woonevent in het gemeentehuis aan het Stephanuspark 1 in samenwerking met diverse ontwikkelaars. Belangstellenden zijn welkom vanaf 16.00 tot 20.00 uur. De toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.


Welkom thuis in Marslanden
De wijk Marslanden in Hardenberg wordt in noordelijke richting uitgebreid met vrijstaande, twee-onder-een-kap- en rijenwoningen. Er worden zowel koop- als woningen gebouwd in verschillende prijsklassen. Belangstellenden voor een kavel of nieuwbouwwoning in Marslanden kunnen op het Woonevent Hardenberg terecht op het Marslandenplein.
De gemeente Hardenberg geeft in Marslanden vrije kavels uit voor een vrijstaande of een twee-onder-een-kapwoning. De inschrijving voor een kavel start op het Woonevent Hardenberg. Ontwikkelaars Roosdom Tijhuis, Heutink en Sado Hom laten op het Marslandenplein hun aanbod aan nieuwbouwwoningen zien: van vrijstaande tot twee-onder-een-kap- en rijenwoningen. Ook huren in Marslanden is mogelijk. Daarom is ook woningstichting De Veste aanwezig op het Woonevent Hardenberg.


Wonen langs de Vecht
Ontwikkelaars praten bezoekers van het woonevent bij over hun aanbod en plannen voor nieuwbouwwoningen op diverse gewilde locaties in het centrum van Hardenberg. In het gebied tussen de Vecht en het centrum bouwt ontwikkelaar D&H de appartementencomplexen 'Vechtwachter'. Op het woonevent zijn tekeningen te zien. Dezelfde ontwikkelaar heeft ook plannen voor de bouw van twee appartementencomplexen op  de plek waar voorheen het zwembad stond. In het achterliggende gebied zijn stadswoningen rond een binnenplein gepland. Ook hierover is informatie beschikbaar.

Architect Hamhuis vertelt bezoekers over het plan voor appartementencomplex 'De Marsch'. Dit complex dat middels collectief particulier opdrachtgeverschap tot stand komt, is gepland langs de Vecht, op het perceel naast het fietspad vanaf de Amaliabrug


Appartementen en woningen nabij centrum
Ontwikkelaar Ter Steege Bouw Vastgoed Hardenberg presenteert op het Woonevent Hardenberg de plannen voor de bouw van energieneutrale appartementen en woningen in het gebied 'Slotgraven'. Op deze plek stonden voorheen het voormalige gemeentehuis, de bibliotheek en basisschool De Kern. In de hoek bij de rotonde verrijst een appartementengebouw. Daarnaast worden herenhuizen gebouwd met drie of vier bouwlagen en een plat dak. Aan de rand van het gebied is ruimte voor traditionele woningen. Het gebied krijgt een groene parkachtige uitstraling. Auto's worden uit het zicht onder een groen dek geparkeerd. Het plan wordt nog verder uitgewerkt. Ter Steege licht tijdens het woonevent alvast een tipje van de sluier op.

In de hoek van de Gramsbergerweg en de weg Nijenstede aan de rand van het centrum bouwt Van Pijkeren Bouw (Dalfsen) vijf geschakelde eengezinswoningen. Over dit project 'Boomgaard' is ook informatie tijdens het woonevent.


21-9-2017 16:35

Kruising N36 ter hoogte van Beerzerweg afgesloten

Rijkswaterstaat sluit de kruising N36 ter hoogte van de Beerzerweg volledig af van maandag 25 september 00.00 uur tot en met zondag 1 oktober 18.00 uur.


De afsluiting is nodig om herstelwerkzaamheden uit te voeren. De kruising is eind 2016 opnieuw ingericht om verkeerslichten te plaatsen. Door problemen met het gebruikte asfalt moeten deze werkzaamheden opnieuw worden uitgevoerd. 
In opdracht van Rijkswaterstaat zal aannemer Verhoeve het asfalt frezen en opnieuw asfalteren. Om het werk veilig uit te voeren is het noodzakelijk om de kruising volledig af te sluiten. Ook is het noodzakelijk dat de aannemer zowel overdag als in de nachten werkt. Dat geeft geluidshinder. De werkzaamheden zijn afgestemd met de werkzaamheden van de provincie Overijssel aan de N34. Bij ongunstige weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.
Omleidingsroutes
Gele borden langs de weg geven de omleidings- en adviesroutes aan.


Meer informatie? 
Heeft u vragen over de werkzaamheden? Bel gratis met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002. Of kijk op www.vananaarbeter.nl


18-9-2017 13:50

Uitreiking Cultuurprijs Overijssel op 5 oktober in Hardenberg

Voor het vierde jaar op rij worden dit jaar de Cultuurprijs Overijssel en de Talentprijs Overijssel uitgereikt. De uitreiking van beide prijzen vindt op donderdagavond 5 oktober plaats in Theater de Voorveghter in Hardenberg.


Inwoners van Overijssel hebben de kandidaten aangedragen voor deze twee prijzen. Uit alle inzendingen heeft de jury onder leiding van Commissaris van de Koning, Ank Bijleveld-Schouten, drie genomineerden geselecteerd voor de Talentprijs Overijssel en voor de Cultuurprijs Overijssel 2017.


Nominaties Cultuurprijs Overijssel
Dit zijn de nominaties voor de Cultuurprijs Overijssel 2017:

  • Rico en Sticks, het rappersduo uit Zwolle.
    Zij vormden tussen 1998 en 2007 samen met DJ Delic de rapformatie Opgezwolle. Vorig jaar werd hun derde studioalbum 'Eigen Wereld' uit 2006 uitgeroepen tot 'Het Hardste Hiphop Album van de Lage Landen'. Samen met Typhoon gaven ze op 9 december 2016 de tot nu toe grootste show in de geschiedenis van de Nederlandstalige hiphop.
  • Siegfried Woldhek, de tekenaar uit Giethoorn.
    Hij exposeert zijn werk in het hele land en geniet bekendheid door zijn politieke portretten voor het NRC en zijn literaire portretten voor Vrij Nederland. Begin dit jaar verscheen zijn 1000e tekening in het NRC. Voor Vrij Nederland maakt hij al 40 jaar literaire portretten.
  • Ronald A. Westerhuis, kunstenaar geboren in Zwartsluis, met Zwolle als thuisbasis.
    Hij is internationaal actief als maker van landschapskunst en abstracte sculpturen. Zijn werk is te vinden in de openbare ruimte, musea en particuliere kunstcollecties. Op 17 juli werd zijn MH17 monument onthuld.

Nominaties Talentprijs
Voor de Talentprijs Overijssel 2017 koos de jury voor de volgende drie genomineerden:

  • Jeangu Macrooy, geboren in Paramaribo.
    Hij verhuisde in 2014 naar Nederland om in Enschede aan de ArtEZ Popacademie de opleiding songwriter te kunnen volgen. De Twentse Pop Secret Prijs leverde hem een platenlabel op bij Unexpected Records van Perquisite. In 2016 verscheen zijn solodebuut 'Brave Enough'. Zijn single 'Gold' werd gebruikt in een reclame voor de serie Game of Thrones. Vorig jaar werd hij door radiozender 3FM uitgeroepen tot Serious Talent en hij won ook de Popprijs Overijssel 2017.
  • Evander Eijsink, het achtjarig pianotalent uit Hengelo.
    Hij won het Open Podium in het Rabotheater in zijn woonplaats en het Steinway Pianoconcours 2016. Tijdens de Junior Finale van de Young Piano Foundation in Amsterdam in 2015 werd hij vierde. Op zijn jonge leeftijd gaat hij filmmuziek componeren voor de nieuwe speelfilm ‘Gribiche’ van Barst Theaterproducties.
  • Marieke Nijkamp, schrijver, dromer en globetrotter uit Twente.
    Zij is gefascineerd door taal en zit vol ideeën en fantasie. Haar debuutroman 'This Is Where It Ends' is in 2016 in de Verenigde Staten verschenen bij Sourcebooks Fire en stond op de bestsellerlijst van de New York Times. De Nederlandse editie, met de titel '54 Minuten', is in september 2016 verschenen bij HarperCollins Holland.

Winnaars 2016
Vorig jaar won schrijver en columnist Özcan Akyol de Cultuurprijs Overijssel. De geboren en getogen Deventenaar schrijft op een intrigerende manier en spreekt met zijn columns jonge doelgroepen aan.

De Talentprijs Overijssel werd afgelopen jaar gewonnen door Johanneke ter Stege. Ze verzamelt de mooiste stukjes tijd en rijgt ze aan elkaar in beeld, taal en muziek, zoals ze zelf zegt.
In 2016 werd voor het eerst de Overijssel Oeuvreprijs uitgereikt. Herman Finkers mocht deze prijs in ontvangst nemen voor zijn schat aan onvergetelijke voorstellingen en boeken die zijn carrière tot nu toe heeft voortgebracht.

Ontstaan in 2014
De Talentprijs en Cultuurprijs Overijssel zijn ontstaan uit een samenwerking van het Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel, RTV Oost, De Stentor en De Twentsche Courant Tubantia. Vanaf 2014 hebben de partijen de handen ineengeslagen, met als doel de verschillende kunst- en cultuurvormen in de provincie onder de aandacht te brengen van een breed publiek.

Sinds dit jaar is er ook een samenwerking met Boom uitgevers. Want cultuur (ver)bindt, creëert trots en is medebepalend voor de identiteit van de samenleving, ook in Overijssel.

Jury
De jury van de Cultuurprijs Overijssel en de Talentprijs Overijssel bestaat dit jaar uit Ank Bijleveld-Schouten (Commissaris van de Koning van Provincie Overijssel), Wim Fiselier (ArtEZ), Peter Schoof (RTV Oost), Anne Riemersma (Hedon), Kees Schafrat (boekhandel Broekhuis) en Wilja Jurg (Raad van Cultuur).


14-9-2017 14:03

Open dag asielzoekerscentrum Hardenberg

Veel asielzoekerscentra, waaronder azc Hardenberg, openen op zaterdag 23 september tussen 12.00 en 16.00 uur hun deuren voor het publiek om een indruk te geven van het dagelijks leven op een azc.


Deze landelijke open azc dag is een initiatief van het COA, het Ministerie van Veiligheid & Justitie en VluchtelingenWerk Nederland. Vorig jaar trok de open azc dag ruim 40.000 bezoekers. 


Uitnodiging

Azc Hardenberg nodigt belangstellenden graag uit om op 23 september tussen 12.00 en 16.00 uur langs te komen om een indruk te krijgen van de activiteiten en de werkzaamheden op een locatie en om kennis te maken met de bewoners.


Organisaties vertellen over hun werkzaamheden op een opvanglocatie; de toelating, registratie, opvang en de begeleiding van asielzoekers naar een Nederlandse gemeente of naar het land van herkomst.


In verband met beperkte parkeerruimte op de locatie, wordt aangeraden indien mogelijk op de fiets te komen.  


Website 

Op de www.openazc.nl is meer informatie te vinden over de landelijke Open azc dag. Belangstellenden die op de hoogte willen blijven van al het nieuws en de activiteiten rondom de open dag, kunnen zich via de website hiervoor aanmelden.


Ook is er op de website een overzicht beschikbaar van de deelnemende opvanglocaties en de programma's.


14-9-2017 14:03

Stella Hanssen (D66) maakt overstap naar VVD Hardenberg

VVD Hardenberg en Stella Hanssen hebben vandaag bekend gemaakt dat raadslid Stella Hanssen de overstap maakt van D66 naar VVD Hardenberg.


Hanssen: "Ik heb me de afgelopen jaren met veel plezier en toewijding ingezet voor het sociaal democratische gedachtengoed in Hardenberg. Ik kijk dan ook vol trots terug op dat wat we bereikt hebben. De afgelopen periode kwam ik steeds meer tot de conclusie dat mijn opvattingen beter aansluiten bij de lijn van VVD Hardenberg en ik me steeds minder herkende in de lijn van D66. VVD Hardenberg is een mooie partij, oprecht, betrokken en vooral met heel veel hart voor de gemeente Hardenberg en haar inwoners. Dat voelt goed, daar wil ik me graag aan verbinden."


Binnen de VVD is er enthousiast gereageerd op de komst van Hanssen, fractievoorzitter Bert Gelling: "Stella is een waardevolle aanvulling voor de partij als zeer ervaren en gedreven politica. Ze heeft in de afgelopen jaren bewezen een bevlogen politica te zijn die zich met hart en ziel inzet voor het openbaar belang, met bijzonder veel expertise op het Sociaal Domein. Dat sluit goed aan bij waar wij ons als partij voor inzetten: een leefbaar en vitaal Hardenberg. Dat na de fusie met Leefbaar Hardenberg nu ook Stella Hanssen zich aansluit bij de VVD zorgt ervoor dat wij ons hier met meer raadsleden voor in kunnen zetten. En dat is natuurlijk prachtig!"


Stella Hanssen was in 2013 een van de initiatiefnemers om de afdeling van D66 een nieuw leven in te blazen. Met succes, want D66 kwam met twee zetels in de raad in 2014, waar zij een zetel van invulde. Vanaf vandaag vertegenwoordigen Bert Gelling, Erik Back, Petra Baarslag- de Mönnink, Alex Reiling en Stella Hanssen de VVD in de Hardenbergse gemeenteraad. In maart 2018 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden.


13-9-2017 14:17

Beperking gebruik brug Lambertsdijk

Met ingang van woensdag 13 september 2017 is het niet toegestaan om over de brug Lambertsdijk te rijden met voertuigen en voertuigcombinaties die zwaarder zijn dan 5 ton. De brug Lambertsdijk is de verbinding over het water van de Randwaterleiding tussen de Zwolseweg en de Lambertsdijk in Den Velde.


Civiele bouwwerken, waaronder bruggen en tunnels, zijn recent door de gemeente geïnspecteerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat de betonnen landhoofden en dek van de brug Lambertsdijk zijn beschadigd.


Om de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren, is daarom de volgende beperking in het gebruik van de brug ingesteld:


  • Gewicht maximaal 5 ton.
  • Vracht- en landbouwverkeer niet toegestaan.

Deze beperkingen zijn voor een tijdelijke periode ingesteld. Momenteel wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn om de verbinding weer geschikt te maken voor zware voertuigen. 


Omleidingsroute
Het zware wegverkeer kan omrijden over de Veldingerveldweg om vervolgens over de Zwolseweg v.v. de weg te vervolgen. Met borden wordt aangegeven dat voertuigen zwaarder dan vijf ton geen gebruik van de brug mogen maken.


De brug Lambertsdijk is wel gewoon toegankelijk voor (brom)fietsers, voetgangers, motoren en personenauto's. De direct omwonenden, bedrijven en ook de Plaatselijk Belangen zijn op de hoogte gesteld van de maatregelen.


12-9-2017 19:45

Burgemeester Peter Snijders herbenoemd

De heer Peter Snijders is officieel herbenoemd tot burgemeester van de gemeente Hardenberg. De gemeenteraad gaf in mei dit jaar aan graag verder te willen met de heer Snijders als burgemeester voor een nieuwe periode van zes jaar.


De Commissaris van de Koning in Overijssel mevrouw drs. A.Th.B. Bijleveld nam de aanbeveling van de gemeenteraad over in een advies aan de minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk. Die droeg Peter Snijders voor herbenoeming voor bij de Koning. De aanbeveling tot herbenoeming is inmiddels bij koninklijk besluit bekrachtigd. 


Snijders, lid van de VVD, legde dinsdagavond 12 september op het gemeentehuis van Hardenberg officieel de belofte af onder toeziend oog van de Commissaris van de Koning mevrouw Bijleveld. Hiermee is de herbenoemingsprocedure afgerond. De nieuwe ambtsperiode gaat in per 1 oktober 2017.


12-9-2017 09:28

Enkele balies gesloten op maandag 18 september

Wegens de overgang naar nieuwe software systemen zijn op maandag 18 september enkele balies van het gemeentehuis en de locatie in MFC de Baron gesloten.


De balies op het gemeentehuis in Hardenberg van de Burgerlijke Stand en Bouwen & Wonen zijn maandag 18 september wel geopend.


Uw verhuizing kunt u op maandag 18 september online doorgeven. Voor overige vragen kunt u op deze dag ook gebruik maken van het digitale contactformulier.
Daarnaast is de Publieksdienst van de gemeente gewoon bereikbaar via het telefoonnummer 14 0523.


8-9-2017 11:30

Wegafsluitingen op 8 september tijdens Olympia's Tour

De Olympia's Tour, de oudste etappewedstrijd van Nederland, komt vrijdag 8 september weer naar Hardenberg. Met een etappe met start en finish op de Europaweg in Hardenberg.


Vrijdagmiddag 8 september start de vierde etappe van Olympia's Tour in Hardenberg. De internationale wielerbeloftes onder de 23 jaar fietsen 143 kilometer door de gemeente Hardenberg en Ommen. 


De route gaat door Ane, De Krim, Schuinesloot, Dedemsvaart, Ommen, Lemele, Sibculo, Bruchterveld, Bergentheim, Mariënberg en Rheeze. Onderweg beklimmen de renners ook de Lemelerberg. 


Kortdurend oponthoud

Het wielerpeloton wordt voorafgegaan door motorpolitie en begeleidende motoren. Zij zetten voor  de doorkomst van de wielrenners zijstraten tijdelijk even af om een veilige doortocht van de wielrenners mogelijk te maken.
Circa 5 minuten voor deze doorkomst is er dan sprake zijn van een tijdelijke afsluiting. Nadat de wielrenners en de volgauto's gepasseerd zijn, kan het verkeer weer doorrijden. 

Finish

Tussen 16.00 en 18.00 uur is alleen de Europaweg vanaf het Politiebureau tot aan de rotonde bij het gemeentehuis afgesloten. De rotonde bij het gemeentehuis is vanaf drie richtingen wel toegankelijk. Alleen de verbinding tussen de rotonde en de Europaweg zal dus tussen 15.00 en 17.00 uur tijdelijk afgesloten zijn.
De finish van Olympia's Tour wordt verwacht rond 16.20 uur op de Europaweg ter hoogte van de brug over de Vecht. Rond 16.45 uur is de huldiging van de winnaar op het Molenplein.
Bekijk de gedetailleerde routebeschrijving


8-9-2017 11:23

College wil aan de slag met ambitieuze energiedoelstellingen

Met een vijftal kansrijke pilotprojecten op het gebied van zonne-energie, windenergie en restwarmte wil het college van B&W meer duurzame energie opwekken.


Het initiatief voor een zonneveld in Lutten is één van de pilotprojecten, net als een grootschalige veldopstelling voor zonne-energie. Op het gebied van windenergie gaat het om windmolens in het gebied tussen Bergentheim en Kloosterhaar en langs de N36, ten zuiden van de Witte Paal.
Ook een uitbreiding van het project waarbij restwarmte van het Wavin-terrein wordt gebruikt voor de verwarming van gebouwen krijgt nader vorm. De pilotprojecten worden samen met initiatiefnemers en de omgeving opgepakt.

Ambitieuze energiedoelstellingen
De gemeente Hardenberg werkt al jarenlang aan ambities op het gebied van duurzame energie en boekt hierin resultaat. De gemeente stimuleert hiervoor inwoners en ondernemers om energiebesparende maatregelen te nemen of om zelf duurzame energie op te wekken. Daarnaast richt de gemeente zich op grootschalige duurzame energieproductie.


Op dit moment wordt 4,5% van alle gebruikte energie in de gemeente Hardenberg op een duurzame wijze opgewekt. Dit percentage stijgt de komende jaren door naar 9%, als gevolg van de realisatie van vijf windmolens in het Hardenbergse deel van windpark De Veenwieken en de komst van een biomassacentrale in Balkbrug. De ambitie van de gemeenteraad is dat het percentage duurzaam opgewekte energie in 2020 is gestegen naar 14%. Dat betekent dat op korte termijn aanvullende grootschalige duurzame energieopwekking nodig is.
Voor de lange termijn is de ambitie dat in 2023 20% van het energieverbruik in de gemeente Hardenberg duurzaam wordt opgewekt en 30% in 2030. Conform de doelstelling van het landelijke Energieakkoord wil de gemeente uiteindelijk een energieneutrale gemeente zijn.

Zon, wind en restwarmte
Uit een verkenning blijkt dat de energiedoelen vooral gehaald kunnen worden met projecten op het gebied van zonne- en windenergie. Binnen de gemeente zijn hiervoor diverse geschikte locaties. Windmolens leveren in potentie de meeste duurzame energie op. De conclusie van de verkenning is dan ook dat de gemeente haar energiedoelstellingen zonder extra windmolens niet haalt.

Naast zon en wind wordt ook van andere energiebronnen een bijdrage verwacht aan de energiedoelen, zoals het inzetten van restwarmte uit bedrijfsprocessen om bijvoorbeeld gebouwen te verwarmen.

Vijf pilotprojecten
Wethouder René de Vent: "We gaan de komende jaren aan de slag met onze ambitieuze doelstellingen. Daarbij zetten we in op een realistische mix van energiebronnen, met extra aandacht voor zon, wind en restwarmte. Concreet willen we vijf kansrijke pilotprojecten zo snel mogelijk oppakken. Dat doen we samen met initiatiefnemers en de omgeving."

Op het gebied van windenergie gaat het windmolens in het gebied tussen Bergentheim en Kloosterhaar, en langs de provinciale weg N36, ten zuiden van de rotonde Witte Paal. Op het gebied van zonne-energie gaat het om het lokale initiatief voor een kleinschalig zonnepark in Lutten en een grootschalige veldopstelling voor zonnepanelen. Tenslotte wil het college een vervolgstap zetten met het nuttig toepassen van restwarme van Wavin.

René de Vent: "Bij het vormgeven van deze projecten letten we goed op lokaal eigenaarschap en ruime participatiemogelijkheden. Maar ook betrokkenheid van de omgeving en de bijdrage die een project aan de omgeving biedt zijn belangrijke voorwaarden. De gemeenteraad heeft altijd het laatste woord en besluit of een project van start gaat", aldus René de Vent.
De gemeenteraad bespreekt het voorstel van het college op 19 september in de oriënterende ronde en neemt naar verwachting op 3 oktober een besluit.


8-9-2017 11:21

Open huis Sporthal De Slag op 13 september

Sporthal De Slag op de SPORTBLVD in Hardenberg is klaar en in gebruik genomen. De hal wordt officieel geopend op woensdag 13 september. Iedereen is welkom om een kijkje te nemen in en rond de nieuwe sporthal tijdens het open huis op 13 september tussen 14.00 en 20.00 uur.


Tijdens het open huis zijn er diverse sportieve activiteiten, zoals rondleidingen, een informatiemarkt en gratis zwemmen. Het open huis van sporthal De Slag vindt plaats op woensdag 13 september tussen 14.00 en 20.00 uur.
Om 14.30, 15.30, 16.30, 18.00 en 19.00 uur start een rondleiding door de sporthal.
Zaalvoetballers van voetbalclub HHC geven om 14.30 uur een demonstratie.
Om 15.30 uur verzorgt Basketball Experience NL een clinic waarbij bezoekers zelf kunnen ervaren hoe het is om rolstoelbasketbal te beoefenen.
Op een informatiemarkt presenteren de verenigingen en sporters van De Slag zich. Kinderen kunnen zich uitleven op de stormbaan en het springkussen. Voor de bezoekers van het open huis is er ’s middags een gezonde traktatie.
Gratis zwemmen
Ter gelegenheid van het open huis kan er op 13 september tussen 14.00 en 16.30 uur gratis gezwommen worden in het naastgelegen zwembad De Slag. Bovendien zijn op de informatiemarkt kortingsbonnen verkrijgbaar voor het zwembad, te gebruiken tot 1 november 2017.

Dankzij de komst van de sporthal is er in Hardenberg voldoende capaciteit voor sportonderwijs en binnensport. De hal bestaat uit drie zalen en in totaal zes kleedkamers. Op de tribune kunnen 150 toeschouwers plaatsnemen.
Sportonderwijs en binnensport
Het Alfa-college en het Greijdanus College geven bewegingsonderwijs in de sporthal. Daarnaast sporten de zaalvoetballers van HHC en de rolstoelbasketballers van Second Dribble in de nieuwe sporthal. De sporthal is ook voor mindervalide sporters goed toegankelijk. De sporthal voldoet dan ook aan de toegankelijkheidseisen die gesteld worden voor het Internationaal Toegankelijkheids Symbool en het inclusief beleid.

De sporthal is door aannemer Kormelink tegen het bestaande zwembad De Slag aan gebouwd. De sporthal en het zwembad hebben een gezamenlijke entree. Via de centrale hal hebben bezoekers toegang tot zowel het zwembad als de sporthal. Ook het restaurant wordt gezamenlijk gebruikt.
Duurzaam
De nieuwe sporthal is zo duurzaam mogelijk gebouwd. Voor de verwarming van de sporthal en het zwembad wordt in ieder geval gebruik gemaakt van restwarmte afkomstig van de productieprocessen op het naastgelegen Wavin-terrein. Dit gebeurt nu ook al bij de verwarming van het naastgelegen zwembad.

Met de komst van de sporthal is de SPORTBLVD in Hardenberg afgerond. De SPORTBLVD ligt aan de rand van het centrum van Hardenberg, tegenover het ziekenhuis. Op de SPORTBLVD zijn al een atletiekbaan, beachcourt en zwembad gerealiseerd.


6-9-2017 14:08

Ter Steege bouwt 47 woningen in een parkachtige omgeving in Slotgraven

In het gebied ‘Slotgraven’ in het centrum van Hardenberg bouwt ontwikkelaar Ter Steege Bouw Vastgoed Hardenberg 47 nieuwe woningen. Het gaat om appartementen, herenhuizen en meer traditionele woningen. Het plan wordt de komende periode verder uitgewerkt. De gemeente Hardenberg en Ter Steege hebben de afspraken vastgelegd in een ontwikkelovereenkomst.


Het gebied ‘Slotgraven’ ligt in de hoek van de Witte de Withstraat en de Bruchterweg in Hardenberg. Op deze plek stonden voorheen het voormalige gemeentehuis, de bibliotheek en basisschool De Kern. De Karel Doormanlaan doorkruist het gebied. Op de locatie waar vroeger de basisschool stond, is Het Vechtdalhuis in aanbouw. De rest van het gebied heeft een tijdelijke groene inrichting. 


Vanuit de plannen voor het centrum van Hardenberg, is op deze locatie woningbouw gepland. In een ontwikkelvisie is in beeld gebracht op welke manier woningbouw in dit gebied een plek kan krijgen. Op basis van de ontwikkelvisie is ontwikkelaar Ter Steege geselecteerd om het plan verder uit te werken. Volgens het plan van Ter Steege worden in Slotgraven verschillende typen woningen voor verschillende doelgroepen gebouwd. 


In de hoek van de rotonde verrijst een appartementengebouw met circa 18 appartementen. Dit complex wordt omgeven door een groen talud. Parkeren gebeurt op maaiveldniveau onder het gebouw. Samen met het gemeentehuis vormt dit appartementengebouw de entree van het gebied. 

In de rest van dit gebied worden 20 herenhuizen gebouwd. Deze herenhuizen hebben drie of vier bouwlagen met een plak dak. De huizen liggen rond een gedeeld leefdek met daaronder de eigen parkeerplaatsen. De ruime herenhuizen kennen een robuuste en stoere architectuur. 

Aan de zuidwestrand van het gebied, aan de Karel Doormanlaan, is ruimte voor traditionele woningen. Het gaat om 4 twee-onder-een-kapwoningen en 5 rijenwoningen met tuin op het zuiden of westen. 


De ontwikkelaar heeft veel aandacht voor duurzaamheid. De slimme energieneutrale woningen krijgen geen aansluiting op het gasnet. Ook bij de inrichting van de openbare ruimte krijgt duurzaamheid nadrukkelijk een plek. Parkeerplaatsen liggen uit het zicht en de auto wordt uit de parkachtige omgeving geweerd.


Om de nieuwe ontwikkeling mogelijk te maken, wordt een nieuw bestemmingsplan opgesteld. De bestemmingsplanprocedure is gestart. De bouw van de eerste woningen in dit gebied kan in 2018 starten.


De plannen voor het gebied Slotgraven worden ook gepresenteerd tijdens het Woonevent Hardenberg op 5 oktober  tussen 16.00 en 20.00 uur in het gemeentehuis. 




5-9-2017 11:29

EUREGIO-spreekuur op 13 september

EUREGIO houdt op woensdag 13 september 2017 van 09.30 tot 13.00 uur een groot grensgangerspreekuur in het gemeentehuis aan het Stephanuspark 1 in Hardenberg. U hoeft zich niet aan te melden voor dit spreekuur.


U kunt tijdens het spreekuur terecht met vragen over grensoverschrijdende werkzaamheden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om vragen op het gebied van ziektekostenverzekering, sociale verzekeringen, kinderbijslag en belastingrecht.


Voor de beantwoording van deze vragen zijn specialisten aanwezig van de Belastingdienst, Finanzamt, Sociale Verzekeringsbank, Deutsche Rentenversicherung, AOK en de EUREGIO. Kijk voor meer informatie op www.grensinfopunt.eu.


Met ingang van 1 januari 2017 kunnen geen Nederlandse belastingaangiftes meer worden ingevuld op de spreekuren van EUREGIO.


28-8-2017 16:13

Gemeente verkoopt grond aan Saxenburgh Groep voor realisatie medisch centrum vechtdal

Het college van B&W en de Raad van Bestuur van de Saxenburgh Groep hebben vandaag een volgende stap gezet voor de realisatie van het nieuwe ziekenhuis in Hardenberg. De gemeente verkoopt bijna 13.500 vierkante meter grond tussen de Jan Weitkamplaan en de J.C. Kellerlaan aan de Saxenburgh Groep. Het gaat om een perceel dat nu in gebruik is als parkeerplaats van het Röpcke-Zweers...


Het college van B&W en de Raad van Bestuur van de Saxenburgh Groep hebben vandaag een volgende stap gezet voor de realisatie van het nieuwe ziekenhuis in Hardenberg. De gemeente verkoopt bijna 13.500 vierkante meter grond tussen de Jan Weitkamplaan en de J.C. Kellerlaan aan de Saxenburgh Groep. Het gaat om een perceel dat nu in gebruik is als parkeerplaats van het Röpcke-Zweers Ziekenhuis.

Loco-burgemeester Douwe Prinsse van de gemeente Hardenberg en Henri Janssen, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Saxenburgh Groep zetten maandag 28 augustus hun handtekeningen onder de stukken voor de overdracht van de grond. De volgende stap is dat beide partijen een ontwikkelovereenkomst opstellen waarin afspraken worden gemaakt over onder meer het parkeren, inclusief het tijdelijk parkeren tijdens de bouwfase en het inrichten van het terrein rondom het nieuwe ziekenhuis.

Eerste schop in de grond
In maart van dit jaar presenteerde  de Saxenburgh Groep haar nieuwbouwplannen voor het nieuwe ziekenhuis medisch centrum vechtdal. Henri Janssen: “Als alles volgens planning verloopt kan op 23 december 2017 de eerste schop de grond in voor de nieuwbouw van het ziekenhuis. Het nieuwe ziekenhuis biedt plaats aan 140 patiënten. We streven er naar dat het medisch centrum vechtdal begin 2020 gereed is.”

Gezamenlijk optrekken
Juli vorig jaar zetten de Saxenburgh Groep en de gemeente Hardenberg al hun handtekeningen onder de intentieovereenkomst om gezamenlijk op te trekken bij de ontwikkeling van het nieuwe ziekenhuis in Hardenberg. De gemeente Hardenberg vindt de realisatie van een nieuw ziekenhuis in combinatie met andere zorg- en zorggerelateerde functies belangrijk. “Een nieuw ziekenhuis met een uitstekende ligging naast het treinstation en tegenover de sportboulevard versterkt de regionale positie en heeft een belangrijke functie voor de vitaliteit van onze regio”, aldus loco-burgemeester Douwe Prinsse.


23-8-2017 15:44

Gemeente Hardenberg, Enexis Netbeheer en Enpuls samen in actie voor een duurzame toekomst

De gemeente Hardenberg heeft met Enexis Netbeheer en Enpuls, beide onderdelen van de Enexis Groep, afspraken gemaakt over hun inzet voor duurzame initiatieven in de gemeente. De afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat vandaag ondertekend is in het gemeentehuis.In het duurzaamheidsprogramma ‘De kracht van gewoon duurzaam doen 2015 – 2018’ heeft de gemeente Hardenberg ambities rond energie...


De gemeente Hardenberg heeft met Enexis Netbeheer en Enpuls, beide onderdelen van de Enexis Groep, afspraken gemaakt over hun inzet voor duurzame initiatieven in de gemeente. De afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat vandaag ondertekend is in het gemeentehuis.

In het duurzaamheidsprogramma ‘De kracht van gewoon duurzaam doen 2015 – 2018’ heeft de gemeente Hardenberg ambities rond energie en duurzaamheid vastgelegd. Het meerjaren-programma volgt het landelijke Energieakkoord en heeft als doel om 1,5% energiebesparing per jaar en 14% duurzame energieopwekking in 2020 te halen. Enexis Netbeheer en Enpuls, die zich specifiek op duurzaamheid richt, zetten zich in om samen met de gemeente deze duurzame doelstellingen te bereiken.

Samenwerking netwerkbedrijven
“Vorig jaar hebben we al afspraken gemaakt met de andere energienetwerkbedrijven in onze gemeente. We zijn dan ook verheugd om nu te kunnen melden, dat ook met beide bedrijfsonderdelen van de Enexis Groep afspraken zijn gemaakt om de duurzaamheidsambities concreet vorm te geven”, vertelt wethouder René de Vent.

En het blijft niet bij afspraken maken alleen. Zo is Enpuls nu al betrokken bij verschillende initiatieven in de gemeente Hardenberg, zoals het initiatief voor een lokaal warmtenetwerk in Hardenberg. Hierbij werken alle netwerkbedrijven samen met het lokale bedrijfsleven. Henk Visser van Enpuls: “De samenwerking helpt Enexis Netbeheer zicht te krijgen op de lange termijn plannen en gericht te investeren in de infrastructuur zodat deze de energietransitie optimaal faciliteren.”

Ondersteuning lokale initiatieven
Enexis Netbeheer en Enpuls beschikken over veel kennis die gebruikt kan worden bij het terugdringen van het gebruik van traditionele energiebronnen zoals aardgas en aardolie. Er worden projecten op het gebied van energiebesparing en energieopwekking opgezet.

Daarbij valt te denken aan de ‘Buurkracht’ projecten, waarbij ondersteuning wordt gegeven aan lokale initiatieven van inwoners om actief aan de slag te gaan met energiebesparing of het zelf opwekken van energie. Een ander voorbeeld is de ondersteuning van gemeenten bij de aanleg van nieuwe wijken zonder gasaansluitingen. Maar ook worden scenario’s ontwikkeld voor de toekomstige energievoorziening zonder aardgas.

Convenant
De afspraken in het convenant met Enexis Netbeheer en Enpuls lopen tot 2024. Periodiek vindt overleg met de gemeente plaats om de afspraken en acties te bewaken.


21-8-2017 10:57

Informatiebijeenkomst afsluiting N34

Op woensdag 6 september 2017 organiseert de provincie Overijssel samen met de aannemerscombinatie FLOOW (bestaande uit Reef Infra, Schagen Infra en Salverda Bouw) een informatiebijeenkomst over de afsluiting van de N34 vanaf de N343 tot aan het kruispunt J.C. Kellerlaan. Van 9 tot en met 27 oktober is dit deel van de weg afgesloten.


De informatiebijeenkomst vindt plaats in de ontvangstruimte van de provincie en de aannemer aan de J.C. Kellerlaan 22 in Hardenberg (gebouw Van Dijk bouw) tussen 16.00 uur en 20.00 uur. Belangstellenden kunnen vrij inlopen om kennis te nemen van de planning en de uitvoering van de werkzaamheden aan dit weggedeelte. Medewerkers van de provincie en de aannemer zijn aanwezig om vragen te beantwoorden.


Na deze eerste fase van de aanpak van de N34 vinden er in 2018 nog twee wegafsluitingen plaats:
  • In het voorjaar van 2018 tussen de Witte Paal en de N343;
  • In het najaar van 2018 tussen de J.C. Kellerlaan en de grens met Drenthe.

Naar verwachting zijn de werkzaamheden voor de nieuwe N34 van 100 km/uur uiterlijk medio 2019 afgerond.

Kijk voor meer informatie op www.overijssel.nl/n34


21-8-2017 10:21

Sportlaan en Marslaan krijgen deels nieuwe bestrating

De Sportlaan en de Marslaan in Hardenberg zijn van maandag 4 september tot maandag 9 oktober 2017 afgesloten voor het verkeer.


De Sportlaan wordt deels een fietsstraat en een deel van de Marslaan krijgt nieuwe bestrating. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Van Gelder.

Sportlaan fietsstraat
De Sportlaan, tussen de Marslaan en Parkweg) wordt een fietsstraat. Dat wil zeggen dat automobilisten te gast zijn en zich aanpassen aan het fietsverkeer in deze laan. Door dit deel van de Sportlaan in te richten als fietsstraat wordt de fietsroute vanaf de wijk Marslanden richting het station gerealiseerd. Fietsers kunnen het station bereiken via de route Amaliabrug – Prengerlaan - Marslaan - Sportlaan - Stationsstraat.

Nieuwe bestrating Marslaan
De nieuwe bestrating van de Marslaan tussen de Voermansstraat en de Sportlaan is nodig vanwege het vele bouwverkeer dat door de laan is gegaan.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door Van Gelder. Omwonenden en bedrijven aan de Marslaan en Sportlaan worden door ingenieursbureau Sweco geïnformeerd over de werkzaamheden.


17-8-2017 13:02

Onderhoudswerkzaamheden vrijdag 18 augustus vanaf 12.00 uur

Wegens onderhoud aan systemen is het mogelijk dat u de online selfservice producten op de website niet kunt raadplegen op vrijdag 18 augustus vanaf 12.00 uur.


U kunt iedere werkdag van 08.30 tot 17.00 uur telefonisch contact opnemen met de publieksdienst via telefoonnummer 14 0523. U kunt met vragen ook gebruik maken van het digitale contactformulier, deze is 24/7 beschikbaar via onze website www.hardenberg.nl.


16-8-2017 11:32

Vacature voor Beheerder

De Bestuursdienst Ommen-Hardenberg is voor de afdeling Maatschappelijk Domein, multifunctioneel centrum “Carrousel” in Ommen op zoek naar een Beheerder. Het betreft een vacature voor 12-18 uur en voor de duur van ½ jaar met mogelijkheid tot verlenging.


Als beheerder van de Carrousel ben je gastheer voor de bezoekers. Je ziet toe op een correct gebruik van de accommodatie en de materialen en treedt corrigerend op bij onjuist gebruik. Je voert (klein) onderhoud  en reparaties uit en verzorgt de schoonmaak. Je werkt volgens een rooster afwisselend overdag, ‘s avonds en in de weekenden.

U kunt reageren op deze vacature tot en met 26 augustus.


16-8-2017 11:04

Gemeente Hardenberg, Enexis Netbeheer en Enpuls samen in actie voor een duurzame toekomst

De gemeente Hardenberg heeft met Enexis Netbeheer en Enpuls, beide onderdelen van de Enexis Groep, afspraken gemaakt over hun inzet voor duurzame initiatieven in de gemeente. De afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat op woensdag 23 augustus 2017 wordt ondertekend in het gemeentehuis.


In het duurzaamheidsprogramma ‘De kracht van gewoon duurzaam doen 2015 – 2018’ heeft de gemeente Hardenberg ambities rond energie en duurzaamheid vastgelegd. Het meerjaren-programma volgt het landelijke Energieakkoord en heeft als doel om 1,5% energiebesparing per jaar en 14% duurzame energieopwekking in 2020 te halen. Enexis Netbeheer en Enpuls, die zich specifiek op duurzaamheid richt, zetten zich in om samen met de gemeente deze duurzame doelstellingen te bereiken.

Samenwerking netwerkbedrijven
“Vorig jaar hebben we al afspraken gemaakt met de andere energienetwerkbedrijven in onze gemeente. We zijn dan ook verheugd om nu te kunnen melden, dat ook met beide bedrijfsonderdelen van de Enexis Groep afspraken zijn gemaakt om de duurzaamheidsambities concreet vorm te geven”, vertelt wethouder René de Vent. En het blijft niet bij afspraken maken alleen. Zo is Enpuls nu al betrokken bij verschillende initiatieven in de gemeente Hardenberg, zoals het initiatief voor een lokaal warmtenetwerk in Hardenberg. Hierbij werken alle netwerkbedrijven samen met het lokale bedrijfsleven. Henk Visser van Enpuls: “De samenwerking helpt Enexis Netbeheer zicht te krijgen op de lange termijn plannen en gericht te investeren in de infrastructuur zodat deze de energietransitie optimaal faciliteren.”

Ondersteuning lokale initiatieven
Enexis Netbeheer en Enpuls beschikken over veel kennis die gebruikt kan worden bij het terugdringen van het gebruik van traditionele energiebronnen zoals aardgas en aardolie. Er worden projecten op het gebied van energiebesparing en energieopwekking opgezet. Daarbij valt te denken aan de ‘Buurkracht’ projecten, waarbij ondersteuning wordt gegeven aan lokale initiatieven van inwoners om actief aan de slag te gaan met energiebesparing of het zelf opwekken van energie. Een ander voorbeeld is de ondersteuning van gemeenten bij de aanleg van nieuwe wijken zonder gasaansluitingen. Maar ook worden scenario’s ontwikkeld voor de toekomstige energievoorziening zonder aardgas.

Convenant
De afspraken in het convenant met Enexis Netbeheer en Enpuls lopen tot 2024. Periodiek vindt overleg met de gemeente plaats om de afspraken en acties te bewaken.


10-8-2017 15:06

Werkzaamheden fietspad over de stuw bij de Koppel in Hardenberg

Vanaf woensdag 16 augustus tot zaterdag 19 augustus voert Schagen Infra onderhoudswerkzaamheden uit op het fietspad van de stuw (Kalsenboompad) in de Vecht bij de Koppel in Hardenberg.


Op de brug wordt een nieuwe slijtlaag aangebracht. Het fietspad wordt afgesloten.

Bereikbaarheid
Fietsers worden omgeleid via De Stuwdijk, Jan van Arkelstraat, Willebrandt van Oldenburgstraat, Europaweg. De fietsers kunnen via het fietspad Kalseboompad hun weg richting Heemse vervolgen.


10-8-2017 14:47

Vacature voor Medewerker ICT

De Bestuursdienst Ommen-Hardenberg is voor de afdeling Dienstverlening op zoek naar een Medewerker ICT. Het betreft een vacature voor 36 uur per week en een vast dienstverband.


Als Medewerker ICT ben je onder andere verantwoordelijk voor het technisch beheer van ICT-systemen. Daarnaast zorg je voor de beveiliging van digitale bestanden en lever je een actieve bijdrage aan de professionalisering van de ICT organisatie.

U kunt reageren op deze vacature tot en met 27 augustus. De sollicitatiegesprekken vinden plaats in week 36.


4-8-2017 14:46

Vacatures voor Beleidsadviseur bedrijfseconomie en Adviseur interne controle – auditing

De Bestuursdienst Ommen-Hardenberg is voor het team Financiën, Inkoop en Verzekeringen (FIV) van de afdeling Dienstverlening per direct op zoek naar een Beleidsadviseur bedrijfseconomie en een Adviseur interne controle – auditing.


De vacature Beleidsadviseur bedrijfseconomie is voor onbepaalde tijd en 36 uur per week.
De vacature voor Adviseur interne controle - auditing is voor onbepaalde tijd en 36 uur per week.


24-7-2017 07:56

Koninklijke Onderscheiding voor brandweervrouw Miriam Drogt

Burgemeester Peter Snijders van de gemeente Hardenberg heeft vrijdag 21 juli een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt aan Miriam Drogt uit Dedemsvaart. Zij werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De feestelijke uitreiking vond plaats in de brandweerkazerne in Dedemsvaart.


Miriam Drogt was exact 25 jaar werkzaam als brandweervrijwilliger voor de gemeenten Avereest en Hardenberg (tegenwoordig Veiligheidsregio IJsselland). Van 5 juni 1992 tot 5 juni 2017 werkte zij bij de groep Dedemsvaart.


Na de basisopleidingen behaalde Miriam het diploma Hoofdbrandwacht en was ze inzetbaar als manschap. Daarnaast zette Miriam zich in als Oefenleider en gaf ze voorlichting op scholen in het kader van 'brandveilig leven'.


Vrijwillig actief
Voor ze in 1992 begon bij de gemeentelijke brandweer, was ze gedurende een periode van negen maanden actief bij de bedrijfsbrandweer van postorderbedrijf Wehkamp.


Naast haar vrijwillige inzet bij de brandweer was Miriam ook vrijwillig actief in het begeleiden van verschillende mensen met een handicap. Vanwege haar toewijding en de voortreffelijke wijze waarop ze zich 25 jaar lang inzette voor de veiligheid en kwaliteit van de brandweer in Dedemsvaart is Miriam koninklijk onderscheiden.


21-7-2017 13:10

Inschrijving kavels en verkoop woningen in Marslanden start op 5 oktober

De inschrijving voor kavels en verkoop van nieuwbouwwoningen in de uitbreiding van de wijk Marslanden start op donderdag 5 oktober tijdens het Woonevent Hardenberg. Als eerste worden in Marslanden 190 woningen gebouwd in deelgebied De Cirkel. Het gaat om vrijstaande, twee-onder-een-kap- en rijenwoningen in verschillende prijsklassen. Ook worden er huurwoningen gebouwd. De gemeenteraad heeft het...


De Hardenbergse woonwijk Marslanden wordt in noordelijke richting verder uitgebreid. De komende jaren worden hier circa 400 nieuwe woningen gebouwd. Als eerste wordt gebouwd aan de noordoostkant van de Van Coeverdenstraat, in het gebied De Cirkel. Dit gebied grenst aan de bestaande woningen in Marslanden.
Voor De Cirkel is een verkavelingsschets gemaakt, die laat zien waar de woningen gebouwd kunnen worden. Volgens deze indicatieve schets is in De Cirkel ruimte voor ongeveer 190 woningen. Het gaat om 14 vrijstaande woningen, 80 twee-onder-een-kapwoningen en 96 rijenwoningen in verschillende prijsklassen. Er worden ook huurwoningen gebouwd.

Vrije kavels

De gemeente Hardenberg geeft vrije kavels uit in deelgebied De Cirkel: circa 5 kavels voor een vrijstaande woning en circa 32 kavels voor een twee-onder-een-kapwoning. Daarnaast worden op gemeentelijke grond rijenwoningen gebouwd.
De kavelprijzen zijn nog niet bekend, maar zullen niet veel afwijken van de gebruikelijke kavelprijzen in de gemeente Hardenberg. Voor een twee-onder-een-kapwoning zal in Marslanden een kavelprijs gelden van ongeveer € 180 tot € 190 (exclusief 21% btw) per vierkante meter. De prijs van een kavel voor een vrijstaande woning ligt naar verwachting rond de € 190 tot € 200 (exclusief 21% btw) per vierkante meter.

Sociale huurwoningen
De gemeente heeft afspraken gemaakt met woningstichting De Veste over de bouw van sociale huurwoningen in Marslanden. Voor 7 rijenwoningen wil de gemeente Hardenberg afspraken maken met een aannemer.
Bij de uitbreiding van Marslanden werkt de gemeente nauw samen met Roosdom Tijhuis. Deze ontwikkelaar gaat in De Cirkel 30 twee-onder-een-kapwoningen en 39 rijenwoningen bouwen, in verschillende prijsklassen. Ook Roosdom Tijhuis maakt afspraken met De Veste over de bouw van sociale huurwoningen.

Ook ontwikkelaars Heutink (Genemuiden) en Sado HOM (Hardenberg) nemen een deel van de kavels af. Heutink bouwt 8 twee-onder-een-kap-, 3 vrijstaande en 14 rijenwoningen. Sado HOM bouwt 6 vrijstaande woningen, 10 twee-onder-een-kapwoningen en 20 rijenwoningen.
Start inschrijving/verkoop op 5 oktober
De inschrijving voor de vrije kavels en verkoop van nieuwbouwwoningen start op donderdag 5 oktober 2017 tijdens het Woonevent Hardenberg. Tijdens dit evenement presenteren partijen die actief zijn op de Hardenbergse markt voor nieuwbouwwoningen hun aanbod in Marslanden en het centrum van Hardenberg. Het Woonevent Hardenberg vindt plaats in het gemeentehuis van Hardenberg tussen 16.00 en 20.00 uur.

Bestemmingsplan vastgesteld

Om de bouw van woningen in deze uitbreiding van Marslanden mogelijk te maken, is een bestemmingsplan gemaakt. Dit bestemmingsplan heeft betrekking op de deelgebieden De Cirkel en Marshoogte. Nadat de woningen in De Cirkel zijn gebouwd, wordt Marslanden verder uitgebreid met woningbouw in deelgebied Marshoogte.
De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan 'Marslanden II, De Cirkel en Marshoogte' op dinsdag 18 juli vastgesteld. Het bestemmingsplan ligt vanaf woensdag 26 juli 2017 ter inzage. Als alles volgens planning verloopt, start het bouwrijp maken van De Cirkel direct na de zomer. De eerste woningen kunnen dan in de loop van het tweede kwartaal van 2018 gebouwd worden.

Belangstellendenlijst

Inwoners die belangstelling hebben voor een kavel in Marslanden en op de hoogte gehouden willen worden van de ontwikkelingen, kunnen een mail sturen naar woonteam@hardenberg.nl.

Belangstellenden voor een nieuwbouwwoning van Roosdom Tijhuis in Marslanden kunnen zich inschrijven via www.roosdomtijhuis.nl/project/marslanden, of een mail sturen naar e.baan@roosdomtijhuis.nl.


20-7-2017 13:04

Aquisitie gemeentegids Hardenberg gestart door Akse Media

Begin 2018 komt de nieuwe gemeentegids van de gemeente Hardenberg uit. De gids wordt uitgegeven door Akse Media uit Den Helder. Akse Media is inmiddels gestart met de acquisitie voor de gemeentegids. U kunt hiervoor benaderd worden door Jessica Venema van Akse Media.


De gids, die in samenwerking met Akse Media wordt gemaakt, is de enige officiële gemeentegids.
De vertegenwoordiger neemt een brief van de gemeente mee waarin dit wordt bevestigd. U kunt naar deze brief vragen als u een afspraak heeft met de vertegenwoordiger.

Digitale gemeentegids

De gids is gratis digitaal beschikbaar. Daarom wordt de gids niet meer huis-aan-huis verspreid.
Naast het gemeentehuis Hardenberg ligt de papieren gemeentegids ook bij het Informatiepunt Hardenberg, De Buurtkamers, Ouderen sociëteit Antenne, Oudersoos in Hardenberg, de Bibliotheken, De Stuw, Zorgcentrum: Clara Feyoena Heem/ Oostloorn/ Van Dedem Marke/ 't Welgelegen en tot slot de Samen Doen locaties.

Meer informatie?

Voor vragen over adverteren in de gemeentegids kunt u contact opnemen met Jessica Venema van Akse Media. Dit kan via het e-mailadres Jessica@aksemedia.nl.


20-7-2017 08:22

Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen vastgesteld

De gemeenteraad van Hardenberg heeft in zijn vergadering van 4 juli 2017 het kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen vastgesteld.


Het kwijtscheldingsbeleid treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking en ligt voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis in Hardenberg. Tegen betaling van de verschuldigde leges is een afschrift verkrijgbaar.


Het kwijtscheldingsbeleid is ook online te raadplegen op de website van de gemeente.


18-7-2017 09:00

Jaarlijkse controle hondenbelasting

De jaarlijkse controle op de aangifte voor de hondenbelasting wordt de komende weken uitgevoerd. Als u een hond in huis neemt, moet u binnen 14 dagen schriftelijk aangifte doen bij de gemeente.


De controleurs controleren in de hele gemeente steekproefsgewijs op welke adressen één of meerdere honden aanwezig zijn. Als u eigenaar bent van één of meer honden, bent u belastingplichtig voor de hondenbelasting.


Mocht uit de controle blijken dat u al meerdere jaren houder bent van een hond, maar hierover geen aangifte hebt gedaan dan kan de gemeente tot vijf jaar terug een navorderingsaanslag opleggen.


Aangifte doen
De controleur heeft een legitimatiebewijs bij zich. Daar kunt u naar vragen. Treft de controleur u niet thuis, maar heeft hij wel het vermoeden dat u een hond hebt, dan laat hij een aangiftekaart achter. Stuurt u deze in alle gevallen zo spoedig mogelijk naar de gemeente, afdeling Dienstverlening, team Financiën.


Heeft u een hond aangeschaft en bent u vergeten om aangifte te doen, geeft u de hond dan zo snel mogelijk aan. Dit kan via het online formulier aangifte hondenbelasting.


14-7-2017 13:59

Thuisbezorgen reisdocumenten binnenkort mogelijk

Vanaf het najaar wordt het mogelijk om uw reisdocumenten veilig thuis te laten bezorgen. Dit betekent dat u niet meer naar het gemeentehuis hoeft om uw reisdocument op te halen.


De gemeente Hardenberg is altijd op zoek naar manieren om de dienstverlening te verbeteren en uit te breiden. Het thuisbezorgen van reisdocumenten is daar een voorbeeld van. De afgelopen jaren is het bezorgen van reisdocumenten getest in een aantal gemeenten in Nederland. Dit werd door inwoners als zeer prettig ervaren.


Het laten thuisbezorgen van een reisdocument is grats tijdens werkdagen en openingstijden van de gemeente. Voor bezorging op maandagavond, dinsdagavond, woensdagavond en donderdagavond worden extra kosten gerekend.
Natuurlijk blijft het ook gewoon mogelijk om, zonder extra kosten, uw reisdocument zelf op te halen bij het gemeentehuis. Tijdens de aanvraag van het paspoort of de identiteitskaart kunt u aangeven of u het document (thuis)bezorgd wilt krijgen.


Meer informatie over de exacte startdatum, kosten en mogelijke bezorgtijden volgt op een later moment.


14-7-2017 13:50

Onderzoek naar mogelijkheden warmtenetwerk Hardenberg

Enpuls (bedrijfsonderdeel van Enexis Groep) en lokale netwerkbedrijven Cogas en Rendo hebben vandaag een intentieovereenkomst ondertekend met Wavin Diensten, Dion Locatiediensten en de gemeente Hardenberg om samen de mogelijkheden voor een warmtenetwerk in Hardenberg te onderzoeken.


Wat de samenwerkingspartners betreft blijft het niet alleen bij een onderzoek. Het streven is om in het derde kwartaal van 2018 daadwerkelijk te starten met de realisatie van een lokaal warmtenetwerk in Hardenberg.


Bij de productieprocessen van de Wavin-bedrijven komt veel warmte vrij. Deze warmte kan hergebruikt worden voor het verwarmen van kantoren, woningen en bedrijven. De bedrijven op het Wavin-terrein en het naastgelegen zwembad en sporthal De Slag maken al gebruiken van deze warmte.


Open warmtenetwerk
Toch is er voldoende capaciteit om de levering van restwarmte uit te breiden. Daarom willen de diverse partijen de mogelijkheden van een open warmtenetwerk onderzoeken. Dit is een warmtenet waarop meerdere producenten en leveranciers van warmte actief kunnen zijn. 


Door het nuttig gebruik van restwarmte wordt veel energie bespaard. Dit levert naast het toepassen van duurzame energie in de vorm van zonne-energie, windenergie en aardwarmte een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen in de gemeente Hardenberg. 


Verbindende rol
Het opzetten van een open warmtenetwerk is een complex geheel en kan alleen als alle partners in de energieketen met elkaar samenwerken. Alle partijen zien hierin een gezamenlijk belang en hebben daarom de handen ineen geslagen. Cogas, Rendo en Enpuls zetten hierbij hun kennis en expertise in en de gemeente Hardenberg speelt een verbindende rol. Wavin Diensten en Dion zijn betrokken als leverancier van restwarmte en hebben daarbij de technische specialisten in huis. 


Door de samenwerking van de diverse partijen zijn de ontwikkeltijden korter en kan er sneller en adequater ingespeeld worden op kansen in en vanuit de lokale omgeving. Eerste stap is het onderzoek en het opstellen van een plan van aanpak.


6-7-2017 15:16

EUREGIO-spreekuur op 19 juli

EUREGIO houdt op woensdag 19 juli 2017 van 18.00 tot 19.00 uur een spreekuur in het gemeentehuis aan het Stephanuspark 1 in Hardenberg. U hoeft zich niet aan te melden voor dit spreekuur.


U kunt tijdens het spreekuur terecht met vragen over werken en studeren in het buurland. Ook krijgt u informatie over sociale verzekeringen, zoals AOW, WAO, zorgverzekering, pensioen en werkloosheid. Ook krijgt u antwoorden op algemene vragen over verhuizen naar het buurland


Voor de beantwoording van vragen over Duitse belastingen is een vertegenwoordiger aanwezig van het Finanzamt. Kijk voor meer informatie op www.go-euregio.eu.


5-7-2017 13:19

Ideeën gezocht voor 'belevingsplek' in Vechtpark Hardenberg

Het Vechtpark in Hardenberg is de afgelopen jaren aangelegd. Een gebied waar je kunt genieten en recreëren in een groene, waterrijke omgeving. De gemeente en het waterschap zijn op zoek naar ideeën om van het Vechtpark nog meer een belevingsplek te maken.


Het Vechtpark wordt steeds meer een echt park. Je kunt er wandelen en fietsen, maar ook spelen en sporten. De gemeente Hardenberg wil er samen met waterschap Vechtstromen voor zorgen dat het nog leuker en makkelijker wordt om in het Vechtpark te sporten en te spelen. Hiervoor willen gemeente en waterschap speel- of sportobjecten in het Vechtpark plaatsen. Hierbij valt te denken aan een waterspeelplaats, maar ook een monkeybar of een trimbaan. Of objecten die helpen om oefeningen te doen tijdens een workout of bootcamp. 


De gemeente Hardenberg en waterschap Vechtstromen zijn op zoek naar ideeën. Bent u regelmatig te vinden in het Vechtpark en hebt u een idee voor een sport- of spelobject in het Vechtpark? Stuur uw idee dan naar vechtpark@hardenberg.nl.


Op basis van de ideeën wordt een plan uitgewerkt. Na de zomervakantie wordt het plan gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst. 


5-7-2017 13:05

Sociaal krediet maakt spouwmuurisolatie mogelijk voor lagere inkomens

Dankzij een unieke vorm van kredietverstrekking wordt het ook voor lagere inkomens mogelijk om geld te lenen voor een investering in spouwmuurisolatie. De gemeenten Hardenberg en Ommen en de Gemeentelijke Kredietbank ondertekenden hiervoor op woensdag 5 juli de overeenkomst sociale kredietverstrekking spouwmuurisolatie.


Het isoleren van de spouwmuur is een zinvolle investering die zich binnen 4 à 5 jaar terug verdient. Vooral bij woningen van vóór 1976 levert dit veel voordelen op: de energierekening wordt lager en het wooncomfort neemt toe. Voor huishoudens uit de lagere inkomensgroepen is het echter lastig om een dergelijke investering te doen. Uit eerdere isolatiecampagnes in de gemeente is gebleken dat een deel  van de huishoudens geen geld heeft voor het nemen van isolatiemaatregelen.


 


Sociaal krediet


Om huishoudens met een laag inkomen de mogelijkheid te bieden te investeren in energiebesparende maatregelen, biedt sociale kredietverstrekking via de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) uitkomst. De GKB heeft de mogelijkheid om een krediet te verstrekken als dit via een gewone commerciële bank niet lukt. Bijvoorbeeld bij een te laag inkomen, te hoge schulden of een te hoge leeftijd van de aanvrager. Uitgangspunt is, dat het bedrag dat deelnemers maandelijks betalen voor de lening gelijk is aan de besparing op de energierekening. Hierdoor blijven hun maandelijkse kosten gelijk. Nadat het krediet is afgelost heeft de woningeigenaar blijvend financieel voordeel.


 


Energiecoaches


Sinds begin dit jaar zijn vrijwillige energiecoaches in de gemeenten Hardenberg en Ommen actief. Energiecoaches helpen huishoudens bij het besparen op de energierekening door het uitvoeren van eenvoudige, kleine maatregelen en gedrag. Via de energiecoaches worden bewoners geïnformeerd over de mogelijkheden van het sociaal krediet.


 


100 woningen isoleren


In totaal wordt door de gemeenten Hardenberg en Ommen een bedrag van € 40.000 beschikbaar gesteld. Met dit bedrag wordt een deel van de kredietkosten betaald en een rentekorting gegeven, waardoor het krediet onder gunstige voorwaarden kan worden verstrekt. Met het beschikbare budget kan van ongeveer 100 woningen de spouwmuur worden geïsoleerd. 



29-6-2017 12:53

Jeugdlintje voor kinderen en jongeren tot 18 jaar in Hardenberg

Op de internationale dag van de rechten van het kind, maandag 20 november 2017, wordt voor de eerste keer in de gemeente Hardenberg het jeugdlintje uitgereikt. Deze onderscheiding is een speciale erkenning voor kinderen en jongeren tot 18 jaar die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor anderen.


Op initiatief van de gemeenteraad van Hardenberg is het jeugdlintje ingesteld. Als blijk van waardering wil de gemeente Hardenberg de maatschappelijke betrokkenheid en de onbaatzuchtige inzet van kinderen en jongeren een podium geven.
Tot dit jaar was er in de gemeente geen andere onderscheiding waar kinderen en jongeren voor in aanmerking komen. "Jonge helden mogen ook zeker in het zonnetje worden gezet," aldus burgemeester Peter Snijders.

Maximaal vijf jeugdlintjes

Per jaar worden er maximaal vijf jeugdlintjes uitgereikt aan jongeren in de leeftijd tot 18 jaar die zich op bijzondere wijze inzetten voor de Hardenbergse samenleving en daarmee uiting geven aan het motto 'de kracht van gewoon doen'.
Het jeugdlintje is bijvoorbeeld bedoeld voor jongeren die afgelopen jaar geruime tijd ouderen of zieken hebben geholpen, vrijwilligerswerk hebben gedaan bij hun sportvereniging of geld hebben ingezameld voor een goed doel. 

Voordracht via website

Tot 20 oktober 2017 kunnen kinderen en jongeren die woonachtig zijn in de gemeente Hardenberg voorgedragen worden voor een jeugdlintje. Het kan daarbij gaan om vrijwillige en onbetaalde inzet voor een ander, voor een vereniging of instantie gedurende minimaal zes maanden. Of voor een bijzondere prestatie of daad of voor een uitzonderlijk initiatief.
Via het online formulier op de website www.hardenberg.nl/meldjeheld kunnen jonge ‘Held van Hardenberg’-kandidaten voorgedragen worden voor het jeugdlintje 2017. 


29-6-2017 11:44

Schetsontwerp voor Stationsgebied Hardenberg

Omdat het steeds drukker wordt op station Hardenberg, is een nieuwe inrichting van het stationsgebied nodig. Daarom heeft de gemeente Hardenberg samen met ProRail, NS en de provincie Overijssel een schetsontwerp voor het gebied gemaakt. De gemeente gaat de komende periode in gesprek met partijen die mogelijk een financiële bijdrage kunnen leveren om het plan uit te kunnen voeren. Het is nog niet...


Het aantal reizigers dat van en naar station Hardenberg reist, neemt de komende jaren flink toe. Dit komt onder andere door de populaire Vechtdallijnen: de treinverbinding tussen Zwolle - Emmen en Twente - Drenthe.
Bovendien zijn er ontwikkelingen in de omgeving van het station, zoals de nieuwbouw van de sporthal op de Sportboulevard en het ziekenhuis. Hierdoor wordt het steeds drukker op het station en in het gebied rond het station. 

Toekomstbestendig en veilig stationsgebied

Om ervoor te zorgen dat reizigers in de toekomst veilig en comfortabel via station Hardenberg kunnen reizen, is een nieuwe inrichting van het stationsgebied nodig. Daarom heeft de gemeente Hardenberg in samenwerking met ProRail (beheerder spoor/perron), NS (beheerder station) en de provincie Overijssel een schetsontwerp gemaakt voor een nieuwe inrichting van het stationsgebied. 


Belangrijk onderdeel van het schetsontwerp is de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor. De tunnel zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers het spoor veilig kunnen oversteken. Het perron is vanuit de tunnel bereikbaar met een trap en een lift.
Aan beide zijden van het spoor ligt in het schetsontwerp een parkeerterrein zodat er voldoende ruimte is voor reizigers om te parkeren. Aan beide zijden van het spoor komen fietsenstallingen. De bushaltes worden verplaatst  zodat reizigers veilig en snel kunnen overstappen van de bus in de trein of andersom. Het stationsgebied wordt volgens het schetsontwerp opnieuw ingericht zodat de omgeving er aantrekkelijk uitziet.  

Film

Er is een 3D-animatiefilm gemaakt die goed beeld geeft van hoe het stationsgebied er in de toekomst wellicht uit gaat zien. Omdat details in het gebied nog niet zijn uitgewerkt, zijn in de film voor straatmeubilair, bestrating en groen referentiebeelden gebruikt. Het schetsontwerp, impressies en de film zijn te bekijken op www.hardenberg.nl/stationsgebied.

Uit de verschillende onderzoeken is gebleken dat het plan technisch haalbaar is. Voorwaarde voor de aanpassing vanuit ProRail is dat het perron wordt aangepast op de actuele ontwerpvoorschriften en wordt verbreed. Het plan is vanwege de aanleg van de tunnel en het verleggen van het perron en spoor ingrijpend. Er gelden vanuit ProRail en NS strikte regels op het gebied van veiligheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid. Daarom zijn de kosten voor de uitvoering hoger dan aanvankelijk is gedacht.
De gemeente Hardenberg heeft een bedrag gereserveerd voor de herinrichting van het stationsgebied. Dit bedrag is echter niet voldoende om het plan uit te kunnen voeren. Daarom gaat de gemeente Hardenberg de komende periode in gesprek met partijen die mogelijk een financiële bijdrage kunnen leveren. Het is daarom ook nog niet bekend of en wanneer het plan uitgevoerd wordt. 


29-6-2017 10:05

Burgemeester Hardenberg één dag schaduwburgemeester van Samtgemeinde Emlichheim

Om de grensoverschrijdende samenwerking in de regio verder te stimuleren, gaan de burgemeesters van Hardenberg en Emlichheim één dag meelopen bij de collega-bestuurder aan de andere kant van de landsgrens. Daniela Kösters, bürgermeisterin van de samtgemeinde Emlichheim volgde woensdag 28 juni de hele dag de burgemeester van Hardenberg. Peter Snijders, burgemeester van Hardenberg, is donderdag 27...


In de grensgemeenten van de provincie Overijssel en het Landkreis Grafschaft Bentheim, waar Emlichheim deel van uit maakt, zijn er volop kansen om de samenwerking verder te versterken.
Op het gebied van arbeidsmarkt, infrastructuur, veiligheid, recreatie en toerisme worden in de grensregio meer en meer de samenwerkingsmogelijkheden benut. Op al deze terreinen wordt 'landsgrensontkennend' samengewerkt om de kracht van de regio te benutten.

Grensteam

Aan beide zijden van de grens is er volop vraag naar beroepskrachten. Euregionaal maakt Hardenberg onderdeel uit van een grensteam om grensoverschrijdende arbeid te stimuleren. Maandelijks is er in Hardenberg een spreekuur van een adviseur van het Duitse arbeidsbureau voor actieve bemiddeling van Nederlandse werkzoekenden.
Het aantal vacatures in diverse sectoren in de grensregio neemt toe. Medio augustus organiseren gemeente Hardenberg en gemeente Emlichheim in samenwerking met enkele zorginstellingen in Emlichheim een open dag voor Nederlandse werkzoekenden, die aan de slag willen in Duitsland.

Vrijetijdseconomie

Op het gebied van de vrijetijdseconomie biedt de Vechtdal-gemeente Hardenberg volop mogelijkheden voor de bezoekers uit het Landkreis. De Vecht verbindt van oudsher beide regio's. Aan beide zijden van de grens varen de Vechtezompen, waarmee een stuk cultuurhistorie in het grensgebied in ere hersteld is.
De Vechtezomp geeft een extra impuls aan het toerisme in het gebied. Ook biedt het Landkreis Grafschaft Bentheim aantrekkelijke toeristische mogelijkheden voor bezoekers uit Overijssel.

Onderwijs en arbeidsmarkt

Gemeente Hardenberg is onder meer aangesloten bij het Rijnland Instituut, het grensoverschrijdende samenwerkingsverband van het regionale beroepsonderwijs (HBO en MBO) met partners in de beroepenvelden op het gebied van de Duits-Nederlandse internationalisering.
Door krachtenbundeling van onderwijsinstellingen en overheden aan beide kanten van de Nederlandse-Duitse grens kan alert en krachtig ingespeeld worden op de vraag uit de Euregionale arbeidsmarkt.


27-6-2017 12:27

Opening expositie Bert Ruinemans in gemeentehuis

Wethouder René de Vent opent vrijdag 30 juni om 13.00 uur de expositie van Bert Ruinemans uit Dedemsvaart. De werken in het bedrijfsrestaurant van het gemeentehuis in Hardenberg zijn te zien tot en met woensdag 27 september.


Bert Ruinemans werd geboren in Nieuwleusen en groeide daar ook op. Tegenwoordig woont hij met zijn vrouw en twee dochters in Dedemsvaart. Als kind tekende Bert al graag; veel van zijn schoolschriften staan vol stripfiguren. Zo'n zeven jaar geleden begon hij met schilderen. Zijn echtgenote kocht voor haar winkel in curiosa de inboedel op van een bekende kunstschilder. Het kistje met olieverf dat daarbij hoorde bracht Bert op het idee te gaan schilderen.

In eerste instantie deed hij dat gewoon thuis, later volgde hij lessen en masterclasses bij Galerie Korpershoek in Nieuwleusen. Hier leerde hij veel; het opbouwen van de achtergrond en de techniek van het mengen op doek, maar ook het schilderen van menselijke huid en het creëren van dieptes kwamen aan de orde.

Enthousiasme
Bert exposeerde bij Grand Café Jipp in Ommen, bij Galerie Korpershoek in Nieuwleusen en stond op verschillende kunstmarkten. Door de vele positieve reacties die hij op zijn werk heeft gekregen, is zijn enthousiasme voor het schilderen nog meer toegenomen.

De eerste prijs die hij in 2014 tijdens de Week van de Amateurkunst van het Vechtdal met zijn werk heeft behaald, heeft hem gestimuleerd om nog eens extra om door te gaan met schilderen. Hij gaf ook zelf schilderlessen in de Makelij in Dedemsvaart. Iets wat hij heel erg leuk vond om te doen, helaas heeft hij hier momenteel vanwege zijn werk in het westen van het land, geen tijd meer voor.

Realistische portretten
Bert schildert het liefst realistische portretten in een romantische sfeer. Thema's als emotie, klassieke sfeer, stijl en verfijnde stoffen zijn daarbij favoriet. Daarnaast schildert Bert ook graag dieren.
Inspiratie haalt hij uit het dagelijkse leven, gebeurtenissen, social media en zijn eigen gevoel. Het belangrijkste voor Bert is dat een schilderij emotie oproept, iets doet met de toeschouwer. Hij hoopt dan ook dat de bezoekers van de tentoonstelling worden geraakt door zijn werk.

Lokale kunstenaars
In 2013 deed de gemeente Hardenberg de oproep aan lokale kunstenaars om zich in te schrijven voor een expositie in het gemeentehuis. Op deze oproep zijn meer dan twintig reacties gekomen.
De kunstwerken komen te hangen in het bedrijfsrestaurant. Dit gedeelte van het gemeentehuis is voor iedereen toegankelijk. De expositie duurt steeds ongeveer drie maanden. De kunstcommissie beoordeelt de expositieaanvragen. Hierbij streeft de commissie naar kwaliteit en diversiteit.


21-6-2017 11:57

Verdachte glazenwassers actief in Oost-Nederland

In diverse gemeenten in Oost-Nederland zijn glazenwassers actief die ramen lappen zonder toestemming van de bewoners. Zij laten een briefje achter dat zij over enkele dagen de rekening van 30 euro komen innen.


Het innen gebeurt soms met een dreigende toon. Mogelijk krijgt u hier mee te maken. Als u geen opdracht gegeven heeft voor het wassen van uw ramen, hoeft u de rekening niet te betalen.


19-6-2017 13:29

Bouw je eigen buurt start op woensdag 21 juni

‘Als jij het voor het zeggen hebt, hoe ziet jouw eigen buurt er dan uit?’ Die vraag stelt de gemeente Hardenberg vanaf woensdag 21 juni 2017 aan alle inwoners. Zij kunnen tijdens een viertal bijeenkomsten aangeven wat zij belangrijk vinden voor hun eigen buurt, dorp/kern of de gemeente Hardenberg. Online bouwen aan de eigen buurt kan ook vanaf 21 juni via www.bouwjeeigenbuurt.nl. Tijdens de...


Inwoners kennen de gemeente als geen ander en weten wat er speelt. Ze nemen steeds vaker het initiatief om zaken die zij belangrijk vinden zelf of samen met bijvoorbeeld buren te regelen. De gemeente Hardenberg wil graag ruimte geven aan initiatieven. En zich bezig houden met de zaken die er voor inwoners toe doen. Dat kan alleen als de gemeente weet wat er leeft en speelt in buurten, dorpen en wijken, en weet wat inwoners écht belangrijk vinden. Daarom vraagt de gemeente met Bouw je eigen buurt hulp van al haar inwoners.

Bouw online aan je eigen buurt
Om samen te bepalen wat belangrijk is voor de toekomst, vraagt de gemeente Hardenberg de komende maanden zoveel mogelijk inwoners om hun ideale buurt te bouwen. Dit kan vanaf 21 juni snel en gemakkelijk online via www.bouwjeeigenbuurt.nl.

Vier bijeenkomsten
Vanaf 21 juni vinden er gedurende vier weken iedere woensdagavond bijeenkomsten plaats, verspreid over de gemeente:

  • Woensdag 21 juni 2017, 19.30 uur, gemeentehuis, Stephanuspark 1, Hardenberg;
  • Woensdag 28 juni 2017, 19.30 uur, zalencentrum De Anerhof, Marsweg 6, Ane;
  • Woensdag 5 juli 2017, 19.30 uur, dorpshuis ’t Haarschut, Dorpsstraat 17, Kloosterhaar;
  • Woensdag 12 juli 2017, 19.30 uur, De Baron, Julianastraat 54, Dedemsvaart.

Inwoners zijn van harte welkom om tijdens één van deze avonden samen met anderen te bouwen aan hun eigen buurt. Aanmelden voor één van de bijeenkomsten kan via www.bouwjeeigenbuurt.nl of door te bellen met 14 0523. Maar inwoners die mee willen bouwen, kunnen ook zonder aanmelding binnenlopen.

Bouwtekening
Online of tijdens de bijeenkomsten geven inwoners op een ‘bouwtekening’ aan wat zij belangrijk vinden voor hun eigen buurt, dorp/kern of de gemeente Hardenberg. Iets wat heel belangrijk is, wordt op de ‘bouwtekening’ dicht bij hun eigen huis en buurt geplaatst. Hoe verder van de eigen huis en buurt, des te minder belangrijk.

Aan de slag
De gemeente Hardenberg gaat samen met inwoners en de gemeenteraad bekijken wat er met alle informatie gaat gebeuren. Mogelijk kunnen inwoners en de gemeente al snel met wensen en ideeën aan de slag. Het is natuurlijk ook mogelijk dat sommige dingen niet kunnen. Want de gemeente moet zich houden aan wetten en regels. En met 60.000 inwoners heeft de gemeente te maken met meerdere wensen, ideeën en belangen. Kortom, er zullen samen keuzes gemaakt moeten worden.

Omgevingsvisie
De gemeente gebruikt de informatie ook voor de Omgevingsvisie voor 2030 die de gemeente samen met inwoners wil maken. De Omgevingsvisie omschrijft allerlei ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving op de lange termijn en op een integrale manier. Vanaf 2019 is de Omgevingsvisie het belangrijkste toetsingskader bij nieuwe plannen en initiatieven.


16-6-2017 10:47

Hardenberg zet volgende stap in afvalinzameling

Met het invoeren van 'laagfrequent inzamelen' wil het college van B&W ervoor zorgen dat nog meer huishoudelijk afval gescheiden wordt ingezameld. Belangrijke verandering is dat restafval nog eens per acht weken huis-aan-huis wordt ingezameld. Tussentijds krijgen inwoners de mogelijkheid hun restafval naar een ondergrondse inzamelcontainer brengen. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de...


PMD-afval (plastic, metalen, drankenkartons) wordt elke vier weken met een container ingezameld. Bewoners van hoogbouwwoningen kunnen het PMD-afval naar een ondergrondse container brengen. De inzameling van GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval) in het buitengebied wordt opnieuw ingevoerd.


Als de gemeenteraad akkoord gaat, wordt deze nieuwe manier van afvalinzameling op 1 januari 2018 ingevoerd. Bij het uitwerken van het voorstel is rekening gehouden met de manier waarop inwoners nu omgaan met het scheiden van afval en wat hun wensen zijn.


Sinds 1 januari 2014 wordt huishoudelijk afval in de gemeente Hardenberg op een duurzame manier ingezameld. Bij dit zogenaamde 'omgekeerd inzamelen' worden zoveel mogelijk herbruikbare materialen buiten de grijze container om ingezameld. Dit betekent dat het gescheiden aanbieden van waardevolle en herbruikbare grondstoffen zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Bij het inzamelen van restafval wordt juist minder service verleend. 


Steeds meer afval gescheiden ingezameld
Als gevolg van het omgekeerd inzamelen is de hoeveelheid restafval in de gemeente Hardenberg flink gedaald. Uit cijfers blijkt dat per inwoner in 2016 nog 108 kilogram restafval werd aangeboden. Het doel is dat dit aantal in 2020 is teruggebracht naar 100 kilogram per inwoner. In 2025 moet dit nog verder zijn teruggebracht naar 30 kilogram per inwoner.


Een gemiddeld huishouden in de gemeente Hardenberg zet de restafvalcontainer één keer per acht weken aan de weg om te legen. De hoeveelheid ingezameld GFT-afval is in de afgelopen drie jaar verdubbeld. Ook de hoeveelheid ingezameld PMD-afval is flink gestegen naar 27 kilogram per inwoner. Al met al wordt 72% van het huishoudelijk afval in de gemeente Hardenberg al gescheiden ingezameld. De doelstelling is 75% in 2020 en uiteindelijk 100%. 


Mogelijkheden
Om de doelstellingen te halen, wil de gemeente Hardenberg ervoor zorgen dat nog meer afval gescheiden wordt ingezameld, zodat er nog minder restafval overblijft. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden in beeld gebracht. Daarbij is rekening gehouden met de manier waarop inwoners nu omgaan met het scheiden van afval en wat hun wensen zijn.


Er zijn gesprekken gevoerd met plaatselijk belangen en wijkverenigingen. Ook is gekeken naar ontwikkelingen in de regio en is overleg gevoerd met afvalinzamelaar ROVA. Daarnaast konden alle inwoners in september 2016 meedoen aan een enquête. Maar liefst 1.350 inwoners hebben deze enquête ingevuld. 


Wensen inwoners
Uit de enquête blijkt dat inwoners over het algemeen tevreden zijn over de inzameling van restafval en GFT-afval en hun afval goed scheiden. Veel inwoners geven aan het prettiger te vinden een aparte container voor PMD-afval te hebben in plaats van de huidige inzameling met zakken. Circa de helft van de inwoners van het buitengebied is voor de herinvoering van het inzamelen van GFT-afval in het buitengebied, ook als daarmee de korting op het vastrecht vervalt.


Inwoners van hoogbouwwoningen willen ook graag de mogelijkheid om GFT-afval gescheiden aan te bieden. Verder blijkt dat inwoners het belangrijk vinden dat iedereen dezelfde mogelijkheden heeft om afval gescheiden aan te bieden. De meerderheid van de inwoners brengt restafval liever niet zelf weg naar een ondergrondse inzamelcontainer, maar wil dat dit huis-aan-huis wordt ingezameld.


Laagfrequent inzamelen per 1 januari 2018
Na een uitgebreide analyse van de mogelijkheden stelt het college de gemeenteraad voor om met ingang van 1 januari 2018 over te gaan op 'laagfrequent inzamelen'. Hierbij wordt afval op een duurzame wijze ingezameld en wordt restafval nog steeds huis-aan-huis ingezameld. Daarmee komt het college tegemoet aan de wensen van inwoners.


De investering van dit nieuwe systeem is gering, terwijl de jaarlijkse kosten naar verwachting dalen. Hierdoor kunnen de tarieven voor afvalstoffenheffing naar verwachting gelijk blijven. 


4-wekelijkse inzameling PMD-afval met container
Voor de inzameling van PMD-afval krijgen huishoudens een nieuwe container met oranje deksel, die eens per 4 weken wordt geleegd. Daarmee verdwijnt de inzameling met zakken.


Huishoudens van een hoogbouwwoning (appartement) kunnen hun PMD-afval in een ondergrondse container plaatsen. Hiervoor worden extra containers geplaatst of bestaande restafvalcontainers worden omgebouwd. 

Inzameling GFT-afval in buitengebied en bij hoogbouwwoningen
De inzameling van GFT-afval in het buitengebied wordt opnieuw ingevoerd. Huishoudens in het buitengebied ontvangen hiervoor een groene container die eens per twee weken wordt geleegd. De korting op het vastrecht van de afvalstoffenheffing die inwoners van het buitengebied nu nog krijgen, komt hiermee te vervallen.


Bij hoogbouwwoningen (appartementen) wordt indien mogelijk en wenselijk een GFT-container geplaatst. Als dit aan de orde is, vervalt ook hier de korting op het vastrecht.

8-wekelijks inzameling restafval in combinatie met ondergrondse containers
Het voorstel is dat restafval nog eens per acht weken huis-aan-huis wordt ingezameld. Op dit moment gebeurt dit nog 4-wekelijks. Inwoners die hun afval tussentijds willen aanbieden, kunnen hun restafval tegen betaling met de milieupas naar een ondergrondse inzamelcontainer brengen.


Op dit moment staan in de gemeente Hardenberg al 79 ondergrondse containers. In overleg met plaatselijk belangen worden er eventueel ook ondergrondse containers in de kleinere kernen geplaatst. 


Gemeenteraad
De gemeenteraad bespreekt dit voorstel op 4 juli de oriënterende ronde en neemt op 18 juli een besluit. Als de gemeenteraad akkoord gaat, wordt deze nieuwe manier van afvalinzameling op 1 januari 2018 ingevoerd.


De gemeente Hardenberg bereidt de invoering samen met ROVA verder voor. Inwoners worden dan uitgebreid geïnformeerd over de nieuwe wijze van afvalinzameling.


14-6-2017 11:31

Let op! Zomerdrukte bij de Publieksdienst

De vakantieperiode staat voor de deur. Voordat de koffers worden gepakt, is het verstandig even uw reisdocument te controleren op geldigheid. Het aanvragen van een reisdocument duurt vijf werkdagen. Het kan drukker zijn dan u normaal gesproken van ons gewend bent, dus let erop dat u op tijd een afspraak maakt.


Bij de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg kunnen inwoners terecht voor alle gemeentelijke producten en diensten. Zo ook voor het aanvragen of verlengen van paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen. In de zomermaanden is het extra druk bij de publieksdienst. Maak daarom ruim van te voren een afspraak, zodat wij u zo snel mogelijk kunnen helpen.

De gemeente Hardenberg werkt uitsluitend op afspraak. Via de website op www.hardenberg.nl is het mogelijk om een afspraak te maken bij de Publieksdienst.


9-6-2017 20:30

Aanmelden vrijwilligers voor waardering

Dat vrijwilligers de smeerolie van onze samenleving vormen, is alom bekend. Ook in Hardenberg zijn veel vrijwilligers actief. Als gemeente waarderen we het vele en diverse werk en betrokkenheid van 'onze' vrijwilligers. Daarom wil de gemeente deze waardering ook dit jaar graag expliciet laten blijken.


Omdat we binnen de gemeente Hardenberg met enorm veel vrijwilligers te maken hebben, is er besloten een selectie te maken uit deze grote groep vrijwilligers. De keuze is gemaakt om de vrijwilligers die rond deze periode 12 1/2, 25 of 40 jaar vrijwilligerswerk doen, in het zonnetje te zetten.
Indien u binnen uw organisatie/vereniging vrijwilligers heeft, die rond deze periode zolang vrijwilligerswerk doen, dan kunt u deze personen tot uiterlijk 15 augustus aanmelden bij de gemeente.
De gemeente benadert hierna de vrijwilligers persoonlijk en nodigt ze uit voor de waardering namens de gemeente Hardenberg.


9-6-2017 19:42

Lever uw taxussnoeisel in voor geneesmiddelen voor kanker

Heeft u in uw tuin de Taxus Baccata plant staan? Snoei deze plant dan in de periode tussen 15 juni en 31 augustus en breng het snoeisel naar de speciale inzamelbak op het ROVA milieubrengstation Bovenveld aan de Ommerweg 69 in Rheerzerveen.


In de nieuwe jonge twijgen van deze plant zit de stof Baccatine. Dit is belangrijke grondstof voor het maken van geneesmiddelen waarmee kanker wordt bestreden.
Door de Taxus te snoeien (twijgjes mogen maximaal 30 centimeter zijn) en deze in te leveren in de speciale inzamelbak op het ROVA milieubrengstation, kan het taxussnoeisel worden gebruikt als grondstof voor het medicijn.

Taxus voor hoop
Het inzamelen van taxussnoeisel is een initiatief van Stichting Taxus voor hoop. Deze stichting plaatst bakken op de milieubrengstations van ROVA, zodat de inwoners van de gemeente de gelegenheid hebben hun Taxussnoeisel apart in te leveren.


Tips voor het snoeien

Zorg ervoor dat als u gaat snoeien, dat u alleen de jonge scheuten snoeit en dit schoon opvangt op een zeil.

Mocht u het snoeisel tijdelijk bewaren voordat u het naar het inzamelpunt op het ROVA milieubrengstation brengt, doe dit dan in een open zak.


Meer informatie over de actie van Stichting Taxus voor Hoop is te vinden op de website www.taxusvoorhoop.nl.


9-6-2017 19:34

EUREGIO-spreekuur op 21 juni

EUREGIO houdt op woensdag 21 juni 2017 van 18.00 tot 19.00 uur een spreekuur in het gemeentehuis aan het Stephanuspark 1 in Hardenberg. U hoeft zich niet aan te melden voor dit spreekuur.


U kunt tijdens het spreekuur terecht met vragen over werken en studeren in het buurland. Ook krijgt u informatie over sociale verzekeringen, zoals AOW, WAO, zorgverzekering, pensioen en werkloosheid. Ook krijgt u antwoorden op algemene vragen over verhuizen naar het buurland


Voor de beantwoording van vragen over Duitse belastingen is een vertegenwoordiger aanwezig van het Finanzamt. Kijk voor meer informatie op www.go-euregio.eu.


9-6-2017 12:05

Watertappunt al volop in gebruik

Landstede Kinderopvang Ommen en Doomijn Kinderopvang uit Lemele hebben de watertappunten al volop in gebruik. Zij wonnen de Gewoon Gezond waterchallenge en dit werd beloond met een eigen watertappunt. Onder het motto “Gewoon Gezond’’ zetten de gemeenten Ommen en Hardenberg zich in voor een gezonde jeugd in een gezonde omgeving. Het stimuleren van water drinken is één van de speerpunten.


Op 22 maart werden beide kinderopvangcentra verrast met de prijs. Alle kinderen kregen een Gewoon Gezondbidon en kunnen deze zelf vullen met water uit het tappunt. Beide kinderopvangcentra hebben het water drinken opgenomen in hun beleid, ook de medewerkers stimuleren de kinderen om water te gaan drinken. Landstede Kinderopvang Ommen en Doomijn Kinderopvang Lemele zijn eensgezind; “wij hebben de doelgroep in huis om spelenderwijs kinderen gezonde gewoontes aan te leren en jong geleerd is oud gedaan!’’

Landstede Kinderopvang Ommen
De kinderen vinden het leuk om zelf water te tappen, de kinderen mogen dan zelf kiezen welk knopje ze willen gebruiken. Alleen die knopjes zijn natuurlijk al reuze interessant. Doordat ze zelf mogen tappen is het water ook veel lekkerder, waardoor ook de kinderen die water minder lekker vinden het uit de watertap heerlijk vinden. Ook wordt vaak de bidon gebruikt, dat maakt het allemaal nog leuker.

Doomijn Kinderopvang Lemele
Het watertappunt valt zeer goed in de smaak! Wat is er lekkerder dan een 'zelf getapt' glaasje water. We merken dat de kinderen nu ook meer drinken, altijd goed dus! En zelf maken we er natuurlijk ook goed gebruik van!


7-6-2017 15:19

Gemeente treedt niet handhavend op tegen bedrijf Jacobs in Balkbrug

Het college van B&W heeft besloten om niet opnieuw handhavend op te treden tegen de activiteiten van het bedrijf Jacobs aan De Pol in Balkbrug. Naar aanleiding van een uitspraak van de Rechtbank Overijssel op 14 maart 2017 heeft de gemeente een onderzoek uitgevoerd naar de milieugevolgen van het bedrijf. De conclusie van dit onderzoek is dat de milieugevolgen van het bedrijf acceptabel zijn en...


De Jacobs Groep is gevestigd aan De Pol 1A in Balkbrug op een perceel met een bedrijfsbestemming. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met het wassen van dakgrind. Op daken door het hele land wordt grind van het dak gezogen. Daarbij is een belangrijk verschil tussen niet-teerhoudend en teerhoudend grind.

Niet-teerhoudend grind is bijna niet vervuild en mag bij Jacobs aan De Pol gewassen worden. Teerhoudend grind is afkomstig van daken met dakleer en vaak wel vervuild. Dit teerhoudend grind mag bij Jacobs aan De Pol niet gewassen worden. Het mag wel opgeslagen worden, maar moet afgevoerd worden naar een bedrijf dat wel de vergunningen heeft om dit vervuilde grind te wassen.

Het onderscheid tussen teerhoudend en niet-teerhoudend grind werd door Jacobs tot voor kort visueel gemaakt. Als het grind hiervoor geschikt is, wordt het grind door Jacobs gewassen. Bij het wassen komt slib vrij dat afgevoerd wordt. Het gewassen grind wordt hergebruikt als schoon dakgrind.

Bestemmingsplan en vergunningen
Voor onder andere het wassen van niet-teerhoudend dakgrind is een bestemmingsplanherziening nodig. De bestemmingsplanprocedure heeft in de afgelopen jaren vertraging opgelopen. Op dit moment is het bestemmingsplan nog niet vastgesteld. Zonder bestemmingsplan kan de gemeente geen omgevingsvergunning fase 2 (bouw) afgeven. Om de activiteiten van het bedrijf gericht te kunnen controleren, heeft de gemeente Hardenberg wel een omgevingsvergunning fase 1 (milieu) verleend en op basis daarvan meerdere controles uitgevoerd.

Verzoek om handhaving
Omwonenden hebben de gemeente Hardenberg gevraagd om handhavend op te treden tegen enkele activiteiten van het bedrijf. In eerste instantie heeft de gemeente dit handhavingsverzoek afgewezen. Na bezwaar van omwonenden, besloot de gemeente eind 2016 dit bezwaar gegrond te verklaren en alsnog handhavend op te treden tegen het bedrijf. De handhaving had betrekking op de registratie en administratie van afvalstoffen en de opslag van slib. Ook is een preventieve dwangsom opgelegd in verband met stofvorming. Omwonenden zijn bij de rechter in beroep gegaan tegen dit besluit van de gemeente, omdat ze dit besluit niet ver genoeg vonden gaan.

Uitspraak rechter
In maart van dit jaar heeft de rechter uitspraak gedaan en de bewoners in het gelijk gesteld. Volgens de rechter heeft de gemeente Hardenberg onvoldoende beeld van alle activiteiten van Jacobs om te beoordelen het bedrijf op deze locatie gelegaliseerd kan worden. Daarnaast heeft de gemeente het handhavingsbesluit volgens de rechter op onjuiste gronden genomen. De rechter heeft de gemeente Hardenberg opgedragen om binnen drie maanden een nieuw besluit te nemen.

Onderzoek naar milieugevolgen
Naar aanleiding van de uitspraak van de rechter, heeft onderzoeksbureau Tauw in opdracht van de gemeente Hardenberg onderzoek gedaan naar de milieugevolgen van het bedrijf. In het onderzoek is gekeken naar de bodem rondom het bedrijf, het afvalwater, het grind, het slib, geluid en stofvorming. Hiervoor zijn monsters genomen op en rond het bedrijf en deze zijn geanalyseerd.

Uit het onderzoek blijkt dat er van vervuiling rondom het bedrijf nauwelijks sprake is. Er is geen sprake van gevaar voor mens of milieu. Qua geluid en stof blijkt dat er geen belemmeringen zijn om het bedrijf hier te vestigen. Wel is bij één van de zes monsters die van te wassen dakgrind zijn genomen een hogere waarde geconstateerd. Naar aanleiding hiervan is de beoordelingsmethode van het dakgrind aangescherpt om nog beter te voorkomen dat er toch teerhoudend grind gewassen wordt.

Al met al is de conclusie van het onderzoek dat de milieugevolgen van het bedrijf acceptabel zijn en passen binnen de wettelijke normen.

Nadere inspectie
De gemeente Hardenberg heeft het bedrijf nogmaals volledig geïnventariseerd. Hieruit zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen. Uit controles blijkt dat het bedrijf voldoet aan de voorschriften uit de omgevingsvergunning fase 1 (milieu).

Besluit
Het bestemmingsplan om het bedrijf hier definitief mogelijk te maken is nog niet vastgesteld. Ook is nog geen omgevingsvergunning fase 2 (bouw) verleend. Het verlenen van deze vergunning is afhankelijk van het bestemmingsplan. Daarmee is sprake van een overtreding. Echter, er ligt een ontwerpbestemmingsplan en er is een omgevingsvergunning fase 2 (bouw) aangevraagd. Op basis hiervan heeft het college al eerder geconcludeerd dat er sprake is van zicht op legalisatie.

Het milieuonderzoek van Tauw en de nadere inventarisaties/controles hebben uitgewezen dat deze eerdere conclusie juist is. Het college heeft daarom opnieuw besloten om niet handhavend op te treden tegen de activiteiten van Jacobs. Dit besluit is inmiddels aan de omwonenden kenbaar gemaakt.


7-6-2017 09:23

Balies vandaag gesloten vanaf 12.30 uur

In verband met onderhoud aan de computersystemen is het vandaag (woensdag 7 juni) vanaf 12.30 uur niet mogelijk klanten te helpen aan de balies van de Publieksdienst in het gemeentehuis en in De Baron in Dedemsvaart.De Publieksdienst kan u weer van dienst zijn vanaf donderdag 8 juni. U kunt wel digitaal een afspraak inplannen.


In verband met onderhoud aan de computersystemen is het vandaag (woensdag 7 juni) vanaf 12.30 uur niet mogelijk klanten te helpen aan de balies van de Publieksdienst in het gemeentehuis en in De Baron in Dedemsvaart.

De Publieksdienst kan u weer van dienst zijn vanaf donderdag 8 juni. U kunt wel digitaal een afspraak inplannen.


© Gemeente Hardenberg